Droppie heeft 4,2 miljoen euro aan groeigeld opgehaald in een financieringsronde. Daarmee kan het zijn netwerk van recyclewinkels de komende periode flink uitbreiden van 13 naar 70 vestigingen in Nederland.
Het groeigeld is afkomstig van het Amsterdams Klimaat- en Energiefonds, ROM InWest, het Social Impact Fonds Rotterdam en Amsterdam, Start Foundation, Dutch Dragons-crowdfunders en bestaande investeerders.
Droppie heeft momenteel 13 filialen, verspreid over Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht. Vorig jaar juli opende het bedrijf nog 4 nieuwe vestigingen in Den Haag. Met het groeigeld komen daar dus nog 57 bij. Bij de zogeheten one-stop-recyclewinkels kunnen consumenten gebruikte items zoals textiel, e-waste, plastic verpakkingen, drankkartons, frituurvet, oliën en statiegeldverpakkingen inleveren voor recycling.
In iedere locatie staat een zogeheten 'Dropbot': een AI-gedreven innameautomaat die ingezamelde materialen kan herkennen. Het apparaat weegt het materiaal, waarna een beloning wordt uitgekeerd via de Droppie-app. Doneren aan een goed doel is ook mogelijk.
Droppie werd opgericht door Natascha Hermsen en Stef Traa met als doel recycling toegankelijker te maken voor consumenten via lokale inleverpunten in winkelgebieden. Daarbij werkt het bedrijf samen met Stichting OPEN (WeCycle) en Statiegeld Nederland, onderdeel van Verpact.
Reacties 0