Nu Nederland zucht onder een hittegolf en het KNMI code oranje meldt en het Nationale Hitteplan in werking is getreden wordt het stiller in de winkelstraten. Zijn retailers hierop voorbereid en hebben ze er een strategie voor?
Zowel richting klanten als personeel wordt er wel iets van ondernemers verwacht, vindt retailexpert Harry Bijl in een blog op LinkedIn. Reden voor RetailTrends om Bijl om een nadere motivatie voor zijn blog te vragen, want die was niet alleen aan de hitte gerelateerd.
Je ziet de hittegolf als een karaktertest voor ondernemers, waarom eigenlijk?
"Heel simpel: regeren is vooruitzien. Nu we steeds vaker zulke hete zomers krijgen, moet je daar als retailer op anticiperen. Dan kun je niet pas reageren op het moment dat het gebeurt en kijken hoe dat verloopt. Je moet een basisplan maken met je team over wat te doen als iets dergelijks plaatsvindt. En wie weet wat de zomer nog gaat brengen qua...
Nu Nederland zucht onder een hittegolf en het KNMI code oranje meldt en het Nationale Hitteplan in werking is getreden wordt het stiller in de winkelstraten. Zijn retailers hierop voorbereid en hebben ze er een strategie voor?
Zowel richting klanten als personeel wordt er wel iets van ondernemers verwacht, vindt retailexpert Harry Bijl in een blog op LinkedIn. Reden voor RetailTrends om Bijl om een nadere motivatie voor zijn blog te vragen, want die was niet alleen aan de hitte gerelateerd.
Je ziet de hittegolf als een karaktertest voor ondernemers, waarom eigenlijk?
"Heel simpel: regeren is vooruitzien. Nu we steeds vaker zulke hete zomers krijgen, moet je daar als retailer op anticiperen. Dan kun je niet pas reageren op het moment dat het gebeurt en kijken hoe dat verloopt. Je moet een basisplan maken met je team over wat te doen als iets dergelijks plaatsvindt. En wie weet wat de zomer nog gaat brengen qua temperaturen.
Ik wil niet belerend zijn naar retailers toe, maar kijk gewoon nuchter wat slim is om te doen. Op dit soort momenten moet je over je eigen ego heen stappen. Maar ook marketingtechnisch is het slim om je goede hart te laten zien en sympathie te tonen naar je personeel en klanten."
Dus niet alleen commercieel denken, maar als ondernemer ook meer een sociale rol pakken?
"Nou, je verkoopt als retailer natuurlijk bij bepaalde producten ook een bepaalde emotionele ervaring. Retailers hebben tegenwoordig sowieso veel meer een adviserende en helpende rol naar klanten toe. Dat kun je ook verder doorvoeren door op dit soort momenten verder te denken dan alleen commercieel. Biedt water, thee of frisdrank aan in je winkel of zet een parasol en wat stoelen buiten. Of geef bij aankoop van een product een consumptiebon die klanten kunnen besteden bij de horecazaak aan de overkant."
En ook je medewerkers niet vergeten, toch?
"Die hebben het met hitte vaak ook moeilijk, inderdaad. In grote steden zie je ze soms zelfs buiten staan om een broodje te eten omdat er binnen in de winkel dan geen plek daarvoor is. Ook voor je medewerkers moet je een hitteplan hebben en proactief denken als de situatie daar om vraagt. Een warm hart tonen. Dat betaalt zich ook weer terug via je medewerkers.
Ik heb zelf ook in een winkel gewerkt en weet dat met dit weer je humeur er dan niet beter op wordt. Met kleine pauzemomenten om wat te eten of drinken of even uit te zoomen kun je elkaar er doorheen helpen. En met airco natuurlijk. En doe de deuren gewoon dicht om het binnen zo comfortabel mogelijk te maken."
Tijdens een hittegolf de winkel tussen 13.00 en 16.00 uur sluiten en 's avonds wat langer openblijven, is dat een optie?
"Als je dat met de hele winkelstraat en je medewerkers af kan spreken, waarom niet? Of je regelt het samen met de centrummanager. Dat ondernemers dit collectief regelen zag ik al hier en daar. Maar het verschilt natuurlijk wel per plaats. In een dorpsstraat zal dit makkelijker te regelen zijn dan in de Kalverstraat. Met al die toeristen daar moet je misschien juist die extra service en gastvrijheid gaan bieden in je winkel. Je moet nu als retailer nadenken hoe je op een persoonlijke manier heel relevant kan zijn."
Is het geen tijd dat elke retailer gewoon standaard een hitteprotocol heeft, zoals dat nu door INretail wordt geadviseerd?
"Dat lijkt me wel. In de modebranche is het momenteel inkooptijd en veel ondernemers bezoeken nu diverse beurzen. Als het dan nood aan de man is op de winkelvloer moeten medewerkers daar ook zonder hen op kunnen anticiperen via zo'n hitteprotocol. Welke winkels hebben zelfsturende teams die met goede ideeën komen vanaf de winkelvloer? Ondernemers die dat serieus nemen kunnen dan gerust even wegblijven."
Kunnen gemeenten ook iets doen?
"Die zijn al bezig om klimaatplannen uit te voeren door bijvoorbeeld voor betere afwatering bij hoosbuien te zorgen en meer groenvoorzieningen aan te brengen tegen hittestress. Daar kun je als retailer op aanhaken en winkeliersverenigingen doen dat doorgaans al via samenwerking met gemeenten.
Maar dat gemeenten dan bankjes en boompjes plaatsen is niet voldoende. Winkeliers kunnen ook meedenken over duurzame klimaatoplossingen. Doe wat je kan op jouw manier. Energiebesparing via zuiniger aircogebruik of een betere isolatie van de winkelpui of andere maatregelen. En misschien moet er dan maar wat minder verenigingsbudget naar de kerstverlichting gaan."
Voor grootwinkelbedrijven werkt het iets anders?
"Door de personeelsbezetting daar is er waarschijnlijk beperktere tijd om die speciale aandacht aan klanten te geven. Kleine winkels hebben juist veel meer mogelijkheden voor die persoonlijke aandacht. Elke sector zou moeten nadenken wat hun bijdrage kan zijn. Het is een collectieve taak. Polderen is uiteindelijk wat ons verder helpt.
Dit soort klimaatproblemen zijn gewoon tijdloos aan het worden en horen eigenlijk al bij een ondernemersplan inbegrepen te worden en onderdeel te zijn van je marketingformule. Ook dit hoort bij het nieuwe ondernemen.
Winkels hebben een sociale meerwaarde in steden en dit is een typisch voorbeeld hiervan. Zo kun je laten zien dat je een taak en verantwoordelijkheid hebt als lokale ondernemers in de buurt, in de leefomgeving van je klanten."