Dit zijn de tien RetailRookies van 2018-2019

Dit zijn de tien RetailRookies van 2018-2019

Suittruck

Suittruck

Het is geen alledaags fenomeen: een moderetailer die jouw kant opkomt, je maten opneemt en vier weken later met een gloednieuw kledingstuk bij je op de stoep staat. De eerste reacties waren vooral verbaasd, herinnert oprichter Rutger Vlaming zich. Inmiddels verkoopt hij vijf pakken per week en dat moeten er dit jaar twee keer zoveel worden. Volgend jaar wil Vlaming groeien met zes nieuwe trucks, zodat heel Nederland en België voorzien kunnen worden. “Het plan is om over vijf jaar in New York te zitten.”

Linja

Linja

Voor veel vrouwen is het een bekende frustratie: de pijn die het dragen van schoenen met hoge hakken met zich meebrengt. Bianca Blom wil daar met Linja verandering in brengen. In de zomer van 2015 brengt ze de eerste pumps uit, die vrouwen twee keer langer pijnloos laten rondlopen. De schoenen worden online verkocht, maar Blom werkt aan een winkelconcept à la Suittruck én wil met een aantal andere partijen een winkel met werkruimte creëren. De grote klapper moet komend voorjaar komen, met een lancering in New York.

Hagelswag

Hagelswag

Het ondernemersavontuur van Lennart de Jong en Robbert Vos begint aan de ontbijttafel met een boterham met hagelslag. ‘Waarom eten we dit alleen in Nederland? En waarom is er in Amerika eigenlijk helemaal geen ‘hagelswag’?’. Ze lanceren een crowdfundingcampagne op Kickstarter om de ‘chocoladebeleving op brood’ alsnog naar New York te brengen. Inmiddels heeft Hagelswag een eigen winkel, webshop en zo’n honderdvijftig verkooppunten. Het merk verschijnt ook in de supermarkten van Albert Heijn. “We gaan voor een brede beschikbaarheid van ons product, want we willen met kwaliteitschocolade een plek aan de ontbijttafel claimen”, aldus Vos.

Parfumado

Parfumado

Een nieuw geurtje uitzoeken dat perfect bij je past, is voor veel mensen dan ook een lastige opgave. Zeker wanneer je in een winkel staat waar honderden verschillende geuren door elkaar zweven. Martijn van Rooy kent het dilemma. Zijn oplossing is een website waar klanten onafhankelijk geuradvies krijgen en mede op basis van data een parfum krijgen in miniformaat. Negen maanden geleden lanceerde hij Parfumado voor het grote publiek: een online parfumerie waar je een abonnement kunt afsluiten en elke maand een zelfgekozen geursample op je deurmat krijgt. “Ons doel is om dé online parfumerie van Europa te worden.”

Stadsplank

Stadsplank

Bomen. Toen Tom Marcelis klein was, vond hij ze al prachtig. Vooral die grote, waar je zo mooi hoog in kunt klimmen. De liefde voor hout blijft. Nu maakt hij snij- en broodplanken van gekapte stadsbomen, die anders in de versnipperaar zouden belanden. In elk exemplaar is de herkomst en soortnaam gegraveerd, evenals een QR-code waarmee je via Google Maps de exacte standplaats ziet en je meer informatie over de locatie en boomsoort kunt vinden. De ambitie van Marcelis: elke grote stad zijn eigen Stadsplank. “Als we op die schaal bruikbare producten maken, waarin de wereld van design en de waarde van stadshout samenkomen, ben ik een tevreden mens.”

Jutter Speijs

Jutter Speijs

Ondernemers Patrick Dekker en Laurens de Kleine ontdekten min of meer bij toeval dat hoteliers geen geboren retailers zijn. “Zij zijn vooral erg gastvrij, maar een winkeltje runnen is andere koek”, zegt De Kleine. Jutter Speijs neemt alles van A tot Z uit handen, van de bevoorrading van de winkels tot het afrekenen. Inmiddels zijn er twaalf vestigingen in hotels en één in een kantoor. Dit jaar komen er naar verwachting nog tien bij: zes bij hotels en vier in kantoren. Als een platform wil het bedrijf binnen drie jaar naar driehonderd locaties. Over vijf jaar moeten dat er zelfs duizend zijn.

Homie Pay-per-use

Homie Pay-per-use

Met Homie Pay-per-use bieden Nancy Bocken, Hidde-Jan Lemstra en Colin Bom consumenten de mogelijkheid om gebruik te maken van een zuinige, gloednieuwe wasmachine, die voorzien is van een tracker. Je betaalt geen aanschaf-, onderhouds- of eventuele reparatiekosten, maar alleen voor de wassen die je draait. De ingebouwde tracker meet je verbruik. Inmiddels draaien de wasmachines bij 150 huishoudens rond Delft. Het ultieme doel: een witgoedindustrie die minder e-waste veroorzaakt en zijn lineaire model omgooit.

The Dutch Weed Burger

The Dutch Weed Burger

Tijdens een reis naar Amerika ontstaat het idee bij Mark Kulsdom en Lisette Kreischer voor een plantaardige burger op basis van zeewier. Samen met een veganistische kok bedenken ze de zogeheten seaweed burger. Vorig jaar werden er zo’n 150 duizend van verkocht. De missie – om van plantaardig de nieuwe norm te maken en geteeld zeewier aan de voedselketen toe te voegen – is volgens Kulsdom aardig gelukt. En dus werd het deze zomer tijd om de missie te herformuleren. “We willen ook het waardendebat over de herinrichting van de voedseleconomie naar een hoger plan krijgen. De ecosystemen staan onder druk, we moeten iets doen.”

Gerrard Street

Gerrard Street

Geïnspireerd door de principes van de circulaire economie begonnen Tom Leenders en Dorus Galama ruim vier jaar geleden met een plan voor het maken van een modulaire koptelefoon. Inmiddels loopt zo’n duizend man rond met hun eerste model en is het duo bezig met een tweede productielijn. Eind dit jaar willen Leenders en Galama meer dan tweeduizend klanten hebben, om volgend jaar misschien naar het buitenland te gaan. De missie van de twee vrienden is om circulaire consumentenelektronica te maken die ook schaalbaar is. “Liever een miljoen klanten met een deels circulair product, dan honderd met een honderd procent circulair product.”

Otrium

Otrium

Sommige producten verkopen beter dan andere, waardoor items overblijven. Wat doe je daarmee? Traditionele oplossingen als een fysieke outlet, een opkoper of een flashsale partij zijn wat Max Klijnstra en Milan Daniels betreft verre van ideaal. De combinatie van hun software-ervaring met een eerder modeavontuur brengt hen op het idee zelf maar iets te bouwen. Dat wordt Otrium: een online omgeving waar merken hun overstock kwijt kunnen. Het aantal leden ligt inmiddels boven de driehonderdduizend. In 2020 wil Otrium de grootste online outlet van Europa zijn. “Het doel is een volledige outlet te worden, maar dan online. Dan kunnen we de offline outlet disrupten.”

Ze ruiken kansen, tonen lef én dragen bij aan consumentenverwachtingen. Maak kennis met de RetailRookies 2018-2019: tien innovatieve pioniers die inspelen op nieuwe consumentenbehoeften en de retail kleur geven. Deze vijfde editie is samengesteld door de redactie in samenwerking met Tony’s Chocolonely-topman Henk Jan Beltman, gasthoofdredacteur van het septembernummer van RetailTrends.

De RetailRookies hebben ieder een eigen ambitie, een eigen definitie van succes. Begonnen op een wit vel, aan het begin van een nieuw avontuur. De RetailRookies bewijzen dat retail leuk, dynamisch en springlevend is!

De RetailRookies strijden tijdens het Retail & Brands Festival om de titel: RetailRookie of the Year 2018-2019, met dit jaar als hoofdsponsor ABN Amro. Iedere RetailRookie staat zestig seconden oog in oog met drie retailexperts. Wie weet de vakjury in die ene minuut het meest te overtuigen van zijn concept?

Nog geen tickets voor het Retail & Brands Festival? Kijk op de website voor meer informatie en om je aan te melden: retailandbrandsfestival.nl

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in