Hoe de nieuwe winkeltempels van Parijs inspelen op de grote retailtrends

Hoe de nieuwe winkeltempels van Parijs inspelen op de grote retailtrends

Parijs is als winkelstad vooral bekend om traditionele warenhuizen als Galeries Lafayette en Printemps en de luxueuze modezaken van een Chanel, Dior en Louis Vuitton. Maar wie op zoek is naar de nieuwste trends in de retail, kan ook goed in de Franse hoofdstad uit de voeten. Een bezoek aan de nieuwste ‘winkeltempels’ van de stad tijdens de Paris Retail Week.

Vanuit de Paris Retail Week worden elk jaar storetours georganiseerd. Met een bus vol retailers, leveranciers, bestuurders en andere experts worden de nieuwste en meest innovatieve winkels bezocht. Al vindt de rondleiding grotendeels te voet plaats, om niet in de dagelijkse files van Parijs vast te komen staan. Het thema van deze storetour draagt de naam The New Temples: bijzondere winkels die de klantervaring opnieuw uitvinden. Op welke vijf trends spelen zij in?

1. Personalisatie
Sinds een paar maanden beschikt Bande à Part over een flagshipstore aan de boulevard des Capucines, een van de drukste straten van Parijs. Op 120 vierkante meter wordt het nieuwe concept uitgelegd. Bande à Part laat zich het beste omschrijven als...

Parijs is als winkelstad vooral bekend om traditionele warenhuizen als Galeries Lafayette en Printemps en de luxueuze modezaken van een Chanel, Dior en Louis Vuitton. Maar wie op zoek is naar de nieuwste trends in de retail, kan ook goed in de Franse hoofdstad uit de voeten. Een bezoek aan de nieuwste ‘winkeltempels’ van de stad tijdens de Paris Retail Week.

Vanuit de Paris Retail Week worden elk jaar storetours georganiseerd. Met een bus vol retailers, leveranciers, bestuurders en andere experts worden de nieuwste en meest innovatieve winkels bezocht. Al vindt de rondleiding grotendeels te voet plaats, om niet in de dagelijkse files van Parijs vast te komen staan. Het thema van deze storetour draagt de naam The New Temples: bijzondere winkels die de klantervaring opnieuw uitvinden. Op welke vijf trends spelen zij in?

1. Personalisatie
Sinds een paar maanden beschikt Bande à Part over een flagshipstore aan de boulevard des Capucines, een van de drukste straten van Parijs. Op 120 vierkante meter wordt het nieuwe concept uitgelegd. Bande à Part laat zich het beste omschrijven als aanbieder van gepersonaliseerde bagage. Vier ondernemers denken goud in handen te hebben met het idee om klanten hun koffers naar eigen smaak aan te laten passen. In de winkel zijn zo’n 85 verschillende banden te vinden, die met klittenband op de koffers geplakt kunnen worden. Ook is er een samenwerking met Swarovski, waardoor het in de winkel mogelijk is om de band te voorzien van allerlei kristallen.


Bande à Part denkt dat er een grote vraag is onder klanten die voor elke reis of gemoedstoestand een andere band op hun bagage willen. De banden worden allemaal gemaakt in Frankrijk, terwijl de – uiterst lichte – koffer uit Japan afkomstig is. Met 159 euro voor de goedkoopste koffer (55 centimeter hoog) moeten reizigers behoorlijk diep in hun buidel tasten. Al krijgen ze dan wel hun eerste band à twintig euro cadeau. In de winkel zijn ook andere kleurrijke tassen en accessoires te koop.

20 juni ging in Parijs de hernieuwde flagshipstore van H&M aan rue La Fayette open. Verdeeld over vijf verdiepingen kunnen klanten er terecht voor de nieuwste concepten van de Zweedse modeketen, waaronder H&M Take Care. Die nieuwe afdeling bestaat uit twee permanente diensten, waaronder de mogelijkheid om kleding te customizen. Werknemers van H&M kunnen items bijvoorbeeld in verschillende lettertypen van teksten en cijfers voorzien.

2. De circulaire economie
De tweede dienst in de vernieuwde winkel van H&M is de reparatie van ‘oude’ kleding. De Take Care-afdeling beschikt over een naaiatelier, waar gaten in je jeans voor een paar euro gedicht kunnen worden. De reparatiedienst werd in april van dit jaar voor het eerst als pilot geïntroduceerd in Parijs, om kleding langer mee te laten gaan. Als onderdeel van de nieuwe dienst worden consumenten ook ‘opgevoed’, onder meer via advies op de website over hoe je wit wit houdt en een zo zuinig mogelijke was draait.

3. Ecologisch verantwoord ondernemen
Een winkel die helemaal in het teken staat van ecologisch verantwoorde kleding is Centre Commercial, aan rue de Marseille. Het concept laat zich omschrijven als een ruimte waarin mode wordt gecombineerd met maatschappelijke betrokkenheid en artistieke projecten die aandacht hebben voor het milieu. Alle kleding die er wordt verkocht, is volledig transparant en ethisch verantwoord geproduceerd. De naam Centre Commercial is dan ook ironisch bedoeld, aangezien het winkelcentrum volgens de bedenkers vooral bekendstaat vanwege de goedkope spullen die en masse worden geproduceerd en verkocht.

4. Monowinkel
Monowinkels of superspeciaalzaken, er lijken er steeds meer van te komen. Ze verkopen een product waarvoor normaal gesproken hooguit een bescheiden plek in het winkelschap is weggelegd. Denk bijvoorbeeld aan de Pen Store in Stockholm, toegewijd aan de pen, en de placemats bij The Chilewitch Store in New York. Tijdens de storetour in Parijs werd een ongepland bezoek gebracht aan Macon & Lesquoy, een accessoirewinkel aan rue Yves Toudic die met strijkpatches is gevuld. Je vindt er honderden geborduurde motieven van Marie Macon en Anne-Laure Lesquoy, die het merk in 2009 hebben gelanceerd.

5. Diensten
Eerder deze maand stonden we op RetailTrends al stil bij de introductie van een nieuw winkelconcept van Groupe Casino en L’Oréal. Le Drugstore Parisien geldt als een beautywinkel, die aan de nieuwste verwachtingen van stedelijke consumenten moet voldoen. Dat betekent dat je er een enorme hoeveelheid aan diensten kunt vinden. Zo is het mogelijk om je voor acht euro op te laten maken door een professional. Wie minstens 25 euro in de winkel spendeert, hoeft daar helemaal niets voor te betalen. Dezelfde constructie wordt gebruikt voor een manicure in de winkel. “De eerste feedback op diensten is uitstekend”, zegt storemanager Jonathan Basquin tijdens de rondleiding. “Ze bieden duidelijk een toegevoegde waarde ten opzichte van de traditionele schoonheidssalons.”

Andere services die je bij Le Drugstore Parisien aan de rue de la Chaussée d’Antin kunt verwachten zijn onder meer een stomerij, de mogelijkheid om online bestellingen – ook bij andere webwinkels – af  te halen en de bezorging van producten binnen een uur. Voor die laatste dienst werkt de retailer samen met de Spaanse startup Glovo. Verder is er een ‘pipiroom’, voorzien van wc’s en wastafels. “Die heb je hier in het centrum van Parijs nauwelijks, dus dat is een grote plus”, stelt Basquin. Bij de toiletten bevindt zich ook een schoenenpoetsmachine, terwijl ook oplaadpunten voor mobiele telefoons en gratis wifi niet ontbreken. 

Bonus: Fast casual dining
Fast casual restaurants zijn hip, ook in Nederland. Kijk alleen al naar de opmars van De Pizzabakkers in ons land. Of die van Happy Italy. In Parijs is er aan de rue Réaumur met Popolare sinds maart vorig jaar een vergelijkbaar concept, maar dan met wat meer sfeer. Anderhalf jaar na de lancering staat er nog altijd elke dag een lange rij voor de ingang met mensen die er graag hun Italiaanse maaltijd willen nuttigen. Een gastvrouw begeleidt ze naar een vrije plek aan een grote, gemeenschappelijke tafel. Lang wachten op je pizza of pasta is er niet bij: de gerechten staan in een handomdraai op tafel. Ideaal als goedkope afsluiting na een duur dagje winkelen in Parijs.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!