Als fooddesigner en -futurist is Chloé Rutzerveld constant bezig met de vraag: hoe eten we in de toekomst? Daarbij onderzoekt zij hoe de wetenschap en nieuwe technologieën ingezet kunnen worden om de voedingsindustrie efficiënter, gezonder en duurzamer te maken. Op het event Changemakers in Retail van RetailTrends vertelde ze hoe zij denkt dat de supermarkt van de toekomst eruit ziet en welke onderdelen we daar volgens haar gaan terugvinden. Hier in een vogelvlucht een aantal voorspellingen die Rutzerveld deed.
De supermarkt is geen plek meer om boodschappen te doen, dat doen mensen online, maar het is een fysieke ontmoetingsplek waar mensen informatie en ideeën over voeding met elkaar uitwisselen. Dat is een van de belangrijkste veranderingen die volgens Rutzerveld in het toekomstige supermarktland gaat plaatsvinden. “Er zullen minder supermarkten zijn, maar wel winkels van grotere omvang die dienen als hubs. Consumenten kunnen hier interacteren met technologen en wetenschappers die ideeën aan het ontwikkelen en uitvoeren zijn”, vertelt de fooddesigner. Ze voegt eraan toe dat de passieve consument...
Als fooddesigner en -futurist is Chloé Rutzerveld constant bezig met de vraag: hoe eten we in de toekomst? Daarbij onderzoekt zij hoe de wetenschap en nieuwe technologieën ingezet kunnen worden om de voedingsindustrie efficiënter, gezonder en duurzamer te maken. Op het event Changemakers in Retail van RetailTrends vertelde ze hoe zij denkt dat de supermarkt van de toekomst eruit ziet en welke onderdelen we daar volgens haar gaan terugvinden. Hier in een vogelvlucht een aantal voorspellingen die Rutzerveld deed.
De supermarkt is geen plek meer om boodschappen te doen, dat doen mensen online, maar het is een fysieke ontmoetingsplek waar mensen informatie en ideeën over voeding met elkaar uitwisselen. Dat is een van de belangrijkste veranderingen die volgens Rutzerveld in het toekomstige supermarktland gaat plaatsvinden. “Er zullen minder supermarkten zijn, maar wel winkels van grotere omvang die dienen als hubs. Consumenten kunnen hier interacteren met technologen en wetenschappers die ideeën aan het ontwikkelen en uitvoeren zijn”, vertelt de fooddesigner. Ze voegt eraan toe dat de passieve consument daardoor verleden tijd is. “Door deze interactie worden consumenten in de supermarkt bij het voedingsproductieproces betrokken, wat tot verrassende nieuwe ideeën kan leiden.
Acceptatie van nieuwe technieken
Rutzerveld betuigt dat in de toekomstige supermarkt de focus meer komt te liggen op korte ketens, circulariteit en plantaardige producten. Ook stelt zij dat het belangrijk is dat consumenten weten waar een product vandaan komt. Zij wijst hierbij naar een techniek als kweekvlees. Vlees dat niet van dieren komt, maar op synthetische wijze wordt gekweekt in een celcultuur. “Acceptatie van dit soort nieuwe technieken komt pas als consumenten begrijpen wat het is en weten hoe het product gemaakt wordt. Daarom zou in mijn supermarkt van de toekomst afdelingen zijn waar consumenten hier informatie over krijgen.” Als voorbeeld verwijst Rutzerveld naar een wand met kweekvlees in de winkel, waar de consument het proces van kweken tot eindproduct kan zien. “Of een iets minder extreem voorbeeld: een afdeling waar wordt uitgelegd hoe de ‘hamburger’ van de Vegetarische Slager wordt gemaakt.” Op zo’n manier wordt de supermarkt naast een ontmoetingsplek ook een belevingsplek, waar consumenten informatie krijgen door te zien, proeven en voelen.
Je eigen groenten ontwerpen
Iets waar Rutzerveld in haar verhaal ook nadruk op legt is groeiconcepten. Met dit concept worden de mogelijkheden van kweken bekeken. Door te spelen met ph-waardes, licht en andere facetten de groei van gewassen beïnvloedt, worden de smaak en voorkeuren van het gewas bepaalt. Consumenten kunnen zelf met groeirecepten experimenten en nieuwe gewassen ontwerpen. “Het idee is dat er uiteindelijk niet meer met ingrediënten wordt gekookt, maar met dit soort zelfbedachte groeirecepten. Uiteindelijk kun je namelijk voorspellen wat voor product er uit een bepaald zaadje komt. Een stapje verder gaat het bedenken van bijvoorbeeld sandwichtomaten of kubuswortels, om het proces van voedselverspilling tegen te gaan.” De supermarkt is dan ook een plek waar de consumenten zelf groeirecepten kan ontwerpen, testen en uitwisselen, concludeert Rutzerveld.
In haar boek Food Futures schrijft Rutzerveld over nieuwe voedselproductietechnologieën en gaat ze in op multidisciplinair onderzoek naar toekomstige voedselscenario's. Bestel haar boek via de boekenshop van RetailTrends.