Vijf vragen aan NA-KD, het Zweedse modebedrijf dat razendsnel groeit

Vijf vragen aan NA-KD, het Zweedse modebedrijf dat razendsnel groeit

Het Zweedse modebedrijf NA-KD groeit razendsnel. En dat komt vooral door influencers op social media. Maar NA-KD wil groter worden, onder meer in Nederland. Het bedrijf heeft daarom een Nederlandse webshop gelanceerd. Vijf vragen aan Nina Box, marketingmanager Benelux.

Kun je een beschrijving geven van NA-KD?
"NA-KD.com is in januari 2016 gelanceerd en is een van de snelstgroeiende e-commerce-merken op fashiongebied. De website heeft maandelijks meer dan acht miljoen bezoekers en het merk NA-KD is een van de snelstgroeiende op social media, met meer dan twee miljoen volgers wereldwijd. NA-KD.com heeft aan klanten in meer dan 170 landen geleverd en verscheept elke maand naar meer dan honderd landen. Het grootste deel van de omzet komt van NA-KD.com en van eigen merken zoals NA-KD Trend en NA-KD Boho. Het merk NA-KD wordt ook door meer dan zeshonderd retailers over de hele wereld verkocht."

Hoe ziet de samenwerking met influencers eruit?
"We werken samen met influencers die op fashion zijn gericht, met een publiek binnen onze doelgroep (meisjes, van 18 tot 25 jaar). We kijken meer naar engagement dan naar het aantal volgers. Afhankelijk van het succes van de eerste collectie kunnen we doorgaan met het lanceren van een tweede of derde drop met de influencer. Elke collectie bevat ongeveer tien tot vijftien stijlen."

Waarom hebben jullie nu een Nederlandse webshop?
"Hoewel de retailmodemarkt relatief verzadigd is, is ons aantal bezoekers evenals het aantal aankopen online binnen de Benelux van januari tot april 2019 meer dan verdubbeld ten opzichte van 2018. Daarom was het tijd voor een Nederlandse website, in aanvulling op de lancering van de NA-KD-flagshipstore september vorig jaar in de Rembrandthof in Amstelveen. Omdat het hele productieproces van NA-KD-labels in eigen beheer plaatsvindt, kunnen er dagelijks meer dan 25 nieuwe items aan de Nederlandse website worden toegevoegd. En bovendien is de stijl van Nederlandse en Belgische millennials altijd een bron van inspiratie geweest voor nieuwe collecties. De derde collectie van Camille Botten, Anna Nooshin en de collectie van Céline & Talisa zijn vorige maand gelanceerd."

Jullie hebben twee winkels in Nederland, in Amstelveen en in de Designer Outlet Roermond. Komen er meer?
"We hebben een afdeling die voortdurend op zoek is naar nieuwe interessante locaties voor een nieuwe pop-up of een brandstore. Daarnaast kijken we voor volgend kwartaal naar strategische externe samenwerkingen, zoals met Wehkamp. We hebben bijvoorbeeld al een samenwerking met Hudson's Bay in Amsterdam die onze private labels verkoopt."

Wat zijn jullie plannen voor de komende jaren?
"We gaan verder met het uitrollen van NA-KD als een wereldwijd merk en we blijven investeren in een lokale marktstrategie, inclusief het gebruik van lokale influencers en evenementen. We blijven inspirerende campagnes maken, vooral via social media. En we werken aan projecten om de mode-industrie duurzamer te maken."

Head of global expansion Bjorn Bergstrom van NA-KD is 12 september een van de sprekers op het Retail & Brands Festival in Amersfoort. Tickets zijn beschikbaar.