Zo snel als de blockchain kort geleden het zakelijk nieuws domineerde, zo vlot was de massale aandacht voor de technologie om gegevens vast te leggen ook weer weg. Dit neemt niet weg dat er ondertussen interessante cases zijn ontstaan bij retailmerken. We zetten er vijf op een rijtje.

1. Albert Heijn & Refreso
Samen met leverancier Refresco heeft Albert Heijn met blockchaintechnologie de productieketen van zijn eigen merk houdbare sinaasappelsap inzichtelijk gemaakt. Zo kunnen consumenten de productieketen volgen. Via een qr-code op de verpakking zien ze welke route de fles sinaasappelsap aflegt tot die in het schap staat. Daarbij wordt ook vastgelegd welke keurmerken de telers hebben voor voedselveiligheid en duurzaamheid. Informatie over de sinaasappelen zelf staat eveneens geregistreerd in de blockchain, zoals de plukperiode en zoetheidsgraad. Zo kunnen klanten de details in de keten bekijken en desgewenst een compliment sturen naar de telers met de functionaliteit Like2Farmer. “Waar het ons primair om ging was het transparant maken van de keten”, laat een woordvoerder van Albert Heijn weten....