Het jaarlijkse circus rond de Beste Winkelketen van Nederland bewijst weer dat de consument óók tijdens de feestdagen gek is op kwaliteit in combinatie met scherpe prijzen en een goede service. Onder de dertig categoriewinnaars vind je Specsavers, Zeeman, Hornbach, Welkoop, Expert, Mitra, Only for Men, Lucardi, Hunkemöller, Pearle Opticiens, Ici Paris XL, Etos, Beter Bed, Dirk, Action en IKEA.
Allemaal sterke partijen die er niet op prat gaan een luxe levensstijl te propageren, maar wel elke klant willen verwennen. En dat loont. Retailer of the Year is de winkel van ons allemaal die in 2020 ook kleding gaat verkopen. Bol.com heeft stuivertje gewisseld met Action, de non-fooddiscounter die zoveel eten en drinken in z’n schappen zet. De beleving van kwaliteit is een relatief begrip als voordeel koning is en contact met medewerkers wordt gezien als een overbodige luxe.
Clichés berusten vaak op waarheid: we leven in een land van gemiddelden. Als retailer in luxegoederen heb je hier weinig te zoeken. De P.C. Hooftstraat is de uitzondering die de regel bevestigt, waar voornamelijk Belgische en Hollandse rijken hun...
Het jaarlijkse circus rond de Beste Winkelketen van Nederland bewijst weer dat de consument óók tijdens de feestdagen gek is op kwaliteit in combinatie met scherpe prijzen en een goede service. Onder de dertig categoriewinnaars vind je Specsavers, Zeeman, Hornbach, Welkoop, Expert, Mitra, Only for Men, Lucardi, Hunkemöller, Pearle Opticiens, Ici Paris XL, Etos, Beter Bed, Dirk, Action en IKEA.
Allemaal sterke partijen die er niet op prat gaan een luxe levensstijl te propageren, maar wel elke klant willen verwennen. En dat loont. Retailer of the Year is de winkel van ons allemaal die in 2020 ook kleding gaat verkopen. Bol.com heeft stuivertje gewisseld met Action, de non-fooddiscounter die zoveel eten en drinken in z’n schappen zet. De beleving van kwaliteit is een relatief begrip als voordeel koning is en contact met medewerkers wordt gezien als een overbodige luxe.
Clichés berusten vaak op waarheid: we leven in een land van gemiddelden. Als retailer in luxegoederen heb je hier weinig te zoeken. De P.C. Hooftstraat is de uitzondering die de regel bevestigt, waar voornamelijk Belgische en Hollandse rijken hun bolides parkeren om zich te laven aan persoonlijke luxe. Nederland is ook het land waar het fenomeen 'miljonairsfair' is uitgevonden. Masters of LXRY mag zich dit jaar de grootste luxebeurs ter wereld noemen.
OESTERS, SUSHI EN CHAMPAGNE
Liefde voor vakmanschap, passie voor perfectie, voor bijzondere ontwerpen, unieke uitvoeringen, gastronomie en voor al het moois dat de wereld te bieden heeft. Die beleving hoort kennelijk thuis in de beurshallen van de RAI. Het event geeft een doorkijkje in een luxe levensstijl waar heren in smoking en mooi uitgedoste ‘material girls’ met oesters, sushi en champagne netwerken. Dat klinkt armoedig, maar standhouders deden vorig jaar voor 250 miljoen euro aan transacties, variërend van de aankoop van horloges, juwelen, boten tot vastgoeddeals.
Een verkapte concurrent dus van het schaarse aantal luxeretailers in de winkelstraten. Niet de sterksten in het luxesegment overwinnen, maar degenen die zich het best aanpassen aan een realiteit waarin de meeste mensen zich geen luxe kunnen veroorloven, of hun zuur verdiende euro’s bewust uitgeven.
DE BIJENKORF
De Bijenkorf is de enige echte luxeretailer zich de afgelopen zeven jaar met succes opnieuw heeft uitgevonden in de winkelstraat. Het online gevaar is in stijl gepareerd met een winstgevende businesscase. Na het succes in België wordt nu ook de Duitse consument in de watten gelegd. Het zal niet lang meer duren voordat meer dan de helft van de omzet uit online komt. Is de Bijenkorf dan nog een warenhuisketen met een webshop of een integraal platform voor merken?
Zolang online de beleving van een fysieke omgeving niet kan vervangen is er altijd wel iets te doen in een Bijenkorf-vestiging. Het is een icoon dat met zijn aanbod, campagnes en driehonderd events per jaar het Hollandse gevoel van gezelligheid benadrukt. Een veilige haven in de zeven grote binnensteden waar de Bijenkorf zich echt thuis voelt.
Topman Giovanni Colauto heeft de Bijenkorf de afgelopen achttien jaar liefdevol en met strenge hand geleid. Hij is wel gewend aan een onrustig retaillandschap waarin de winst niet meer stijgt en kosten harder oplopen dan de marge, maar je wel het marketingbudget moet verhogen. 'Het gaat goed met de Bijenkorf, maar je moet je bedrijf wel blijven aanpassen', zei hij onlangs in de Telegraaf. Colauto blijft voorlopig aan het roer zolang hij het verschil kan maken in een wereld waarin luxe synoniem is voor aandacht.
Rupert Parker Brady was o.a. founding hoofdredacteur van MarketingTribune. Hij werkt nu als conceptstrateeg voor retailers, merken en steden. Daarnaast heeft hij verschillende boeken over bekende ondernemers en merken gepubliceerd. Voor RetailTrends belicht hij elke maand een actualiteit in de retailsector. Reacties: rupert@ retaildenkers.nl.