Ik heb een wet bedacht, mensen. Een echte retailwet: een verrassende, nog nooit bedachte wet. En die heb ik als Tielenaar ook nog eens in het Engels bedacht: retail is detail. Nu ik toch bezig ben in de Engelse taal: dit lijkt me een echte eyeopener.


Even zomaar een detail uit de praktijk. Het betreft Albert Heijn, Molenstraatje 2, Tiel. Ik stond daar gisteren bij de servicebalie toen er een moeder met haar dochtertje van zeven, acht jaar kwam binnenstormen. Haar dochtertje moest ontzettend nodig plassen. “Mag ze alsjeblieft even gebruikmaken van het toilet?” vroeg de moeder haast smekend en o- zo-beleefd.


Het meisje dat achter de servicebalie stond: “Sorry, dat is tegen de regels.”


“Oh, voor deze ene keer... Ik ben hier vaste klant en...”


“Sorry, echt sorry,” zei het meisje achter de servicebalie dat zo te horen er als mens heel anders over dacht dan als personeelslid van Ahold Delhaize. Moeder en dochtertje stormden de winkel uit om ergens in het wild te gaan plassen.


“Kan ik u helpen, meneer?” vroeg het...