Werken vanuit een groene missie, de wereld beter achterlaten dan je ‘m aantrof. Mooie woorden, maar intussen moet er ook gewoon geld worden verdiend. Duurzame ondernemingen worstelen nogal eens met winst maken. Dit is hoe Ekoplaza, Marqt, Lush en Tony's Chocolonely met die balanceeract omgaan. “Met je kop maak je keuzes als het gaat over financiën. Het hart kiest over impact maken.”


Iets goed doen voor mens en milieu: met die gedachte begint menig duurzame retailer aan zijn droom. Winst maken lijkt bij deze groene ondernemingen niet altijd vanzelfsprekend en soms zelfs van onderschikt belang.


Misschien wel hét schoolvoorbeeld hiervan is Marqt. De biologische supermarktketen werd in 2008 opgezet door Quirijn Bolle en Meike Beeren en bracht duurzame boodschappen aan de man. De bewondering voor de formule was groot, maar de bedrijfsresultaten bleven achter.


De focus lag te veel op duurzaamheid en niet op het opzetten van een financieel gezond bedrijf. Verandering van directie en steeds weer nieuwe aandeelhouders zetten ook geen zoden aan de dijk. De situatie bleek onhoudbaar en in 2019 vond het noodlijdende Marqt onderdak bij Udea, moederconcen van de biologische supermarktketen Ekoplaza.