Sneakers, Smit Mode, Kelly Fashion: retailers die deze zomer failliet gingen en daarna een doorstart maakten. Met dezelfde eigenaar. Mooi voor de betrokkenen? Of een makkelijke manier om van schulden en duur personeel af te komen? Een duik in de wereld van het bankroet en een nieuw begin – nouja, soort van.


Verkopen aan de oude eigenaar? Als het even kan, doe het niet! Dat zeggen curatoren tegen elkaar, verklapt Rinke Dulack. Hij is curator bij het Utrechtse kantoor Van Benthem & Keulen. Begin liever met een schone lei, al is het maar omdat zo’n eigenaar aansprakelijk kan worden gesteld voor wanbeleid voorafgaand aan het oude faillissement. “Het is heel ongemakkelijk als je een partij aan wie je net de boel hebt verkocht, moet aanspreken op het verleden. Dat is niet handig.”


Toch gebeurt het regelmatig dat een bedrijf weer in handen komt van de oude baas of van een partij die eraan gelieerd is. Dulack maakt het zelf ook vaak mee. En dat is ook niet zo vreemd, zegt hij. Er is na een faillissement weinig tijd om tot een doorstart te komen. In zes weken moet het geregeld zijn. “Zeker bij grotere bedrijven kost het gewoon tijd. Iemand van buiten kent zo’n bedrijf niet. Voordat ‘ie weet hoe het allemaal zit, is hij weken...