Coca-Cola, Starbucks en Levi’s: een greep uit de honderden topmerken die Facebook in de ban deden omdat het platform niet genoeg tegen racisme zou doen. Of HEMA, dat te maken kreeg met een boycot toen ‘Pasen’ was vervangen door het neutralere ‘voorjaar’. Opiniemakers maken zich zorgen over de tendens waarbij controversiële meningen of gedrag worden uitgesloten. Hoe mondige consumenten merken meeslepen in de cancel culture én hoe je hiermee kunt omgaan.


Maandag 15 juni 2020. Het veelbekeken voetbalpraatprogramma Veronica Inside behandelt het onderwerp racisme – extra actueel na de gewelddadige dood van George Floyd enkele weken daarvoor en de wereldwijde demonstraties die daarop volgden. Vaste tafelgast Johan Derksen laat zich ontvallen dat het in Nederland niet zo erg gesteld is met het racisme als door sommigen wordt beweerd. Even later maakt hij een op zijn zachtst gezegd ongelukkige grap. Als een foto voorbij komt van een man in Zwarte Pietenpak bij een demonstratie in Leeuwarden, vraagt hij zich hardop af of dit niet activist Akwasi is, één van de gezichten van de Black Lives Matter-beweging in Nederland.


#stophateforprofit
De uitspraken leiden, zoals wel vaker, tot een...