Concepten die ontstaan vanuit idealisme hebben altijd iets sympathieks. Zo ook het Spaanse Ecoalf van Javier Goyeneche, die ruim een jaar geleden op onze cover stond. Ecoalf pioniert sinds 2009 met fashionitems die volledig van gerecycled vuilnis gemaakt zijn. En al dat opgeviste vuil wordt ook nog eens lokaal verwerkt tot een product. Want ja: het materiaal verplaatsen is natuurlijk niet duurzaam. Het lijkt nogal inefficiënt om overal een aparte supplychain op te zetten en dat is het ook. “Het helpt niet mee”, erkende Goyeneche op de vraag wat het met de winstgevendheid doet. Eind vorig jaar opende Ecoalf een eerste winkel in Nederland. Afgelopen augustus ging die failliet en dicht.


Minstens zo sympathiek is het Amerikaanse activistische zeepmerk Dr. Bronner’s. Ook daar staat financieel resultaat niet op één. “We offeren winst op om autonoom te blijven”, zegt eigenaar Mike Bronner in deze Changemakers in retail-special. Het deed me denken aan Joost Leeflang, voormalig bestuursvoorzitter van Marqt die ik een kleine twee jaar geleden sprak. Hij maakte het nog wat bonter en degradeerde financieel resultaat tot...