Size matters en zeker als het gaat om je ecologische footprint. Wie een positieve impact wil maken met zijn assortiment komt al snel uit bij levenscyclusanalyses. Hoe we de co2-uitstoot per product – carbon labeling – op de huidige manier berekenen, is echter tijdrovend en duur. De Zweedse Calculator 2030 wil daar verandering in brengen. Oprichters Mathias Wikström en Johan Pihl leggen uit hoe.


Wat wil de 2030 Calculator oplossen?
“Merken die inzicht willen in de milieu-impact van hun assortiment voeren life cycle assessments (LCA’s) uit. Dat geeft een goed beeld van de co2-uitstoot per productiefase, van het winnen van grondstoffen tot het item in de winkel ligt.


Nadeel is dat deze onderzoeken ingewikkeld, langdurig en prijzig zijn. Zeker voor kleine en middelgrote merken is het daardoor erg lastig om openheid van zaken te geven. Terwijl transparantie cruciaal is om consumenten inzicht te geven in de impact van hun koopgedrag op onze planeet. Pas als ze dat helder hebben kunnen ze betere keuzes maken. Bovendien kunnen de gegevens uit onze tool merken helpen bij het herkennen van waar in het proces nog veel te winnen valt.”