Size matters en zeker als het gaat om je ecologische footprint. Wie een positieve impact wil maken met zijn assortiment komt al snel uit bij levenscyclusanalyses. Hoe we de co2-uitstoot per product – carbon labeling – op de huidige manier berekenen, is echter tijdrovend en duur. De Zweedse Calculator 2030 wil daar verandering in brengen. Oprichters Mathias Wikström en Johan Pihl leggen uit hoe.
Wat wil de 2030 Calculator oplossen?
“Merken die inzicht willen in de milieu-impact van hun assortiment voeren life cycle assessments (LCA’s) uit. Dat geeft een goed beeld van de co2-uitstoot per productiefase, van het winnen van grondstoffen tot het item in de winkel ligt.
Nadeel is dat deze onderzoeken ingewikkeld, langdurig en prijzig zijn. Zeker voor kleine en middelgrote merken is het daardoor erg lastig om openheid van zaken te geven. Terwijl transparantie cruciaal is om consumenten inzicht te geven in de impact van hun koopgedrag op onze planeet. Pas als ze dat helder hebben kunnen ze betere keuzes maken. Bovendien kunnen de gegevens uit onze tool merken helpen bij het...
Size matters en zeker als het gaat om je ecologische footprint. Wie een positieve impact wil maken met zijn assortiment komt al snel uit bij levenscyclusanalyses. Hoe we de co2-uitstoot per product – carbon labeling – op de huidige manier berekenen, is echter tijdrovend en duur. De Zweedse Calculator 2030 wil daar verandering in brengen. Oprichters Mathias Wikström en Johan Pihl leggen uit hoe.
Wat wil de 2030 Calculator oplossen?
“Merken die inzicht willen in de milieu-impact van hun assortiment voeren life cycle assessments (LCA’s) uit. Dat geeft een goed beeld van de co2-uitstoot per productiefase, van het winnen van grondstoffen tot het item in de winkel ligt.
Nadeel is dat deze onderzoeken ingewikkeld, langdurig en prijzig zijn. Zeker voor kleine en middelgrote merken is het daardoor erg lastig om openheid van zaken te geven. Terwijl transparantie cruciaal is om consumenten inzicht te geven in de impact van hun koopgedrag op onze planeet. Pas als ze dat helder hebben kunnen ze betere keuzes maken. Bovendien kunnen de gegevens uit onze tool merken helpen bij het herkennen van waar in het proces nog veel te winnen valt.”
Welke impact moet de tool maken?
“Veel merken willen duurzamer werken en hun aanpak inzetten als concurrentievoordeel, maar kunnen dat nu niet. Wij zeggen: als je auto’s wilt verkopen moet je wegen aanleggen. Als je je duurzaamheidsbeleid wilt inzetten om je onderscheidend vermogen te vergroten moet je dus duidelijk aantonen wat je doet. We democratiseren dit proces en nemen de barrières weg die het voor merken moeilijk maken om transparant te zijn.”
De bètaversie van de 2030 Calculator is afgestemd op kleding. Leent de tool zich ook voor andere productcategorieën?
“Absoluut. We werken aan een upgrade zodat de Calculator ook de impact van bijvoorbeeld meubels, food en elektronica kan meten. Daarnaast is in augustus onze Planet Loyalty-app gelanceerd op Shopify. Merken kunnen met deze app hun footprint berekenen en vermelden bij hun producten.
Daarnaast is het mogelijk om de compensatiewaarde aan te geven. Stel: een zonnebril kost 96 euro. De co2-impact is 6,73 kilo en met het doneren van 79 eurocent compenseer je dat. Consumenten kunnen dat bedrag schenken aan een klimaatproject van de Verenigde Naties, zoals een windmolenpark in Afrika.”
'De meeste mensen willen goed doen. Ze moeten alleen het verschil beter begrijpen tussen wat goed is en minder goed'
Openheid over de co2-voetafdruk van een product leidt tot een nieuwe vorm van loyaliteit en merkvoorkeur, stellen jullie. Leg eens uit.
“Als carbon labeling toegankelijk is voor alle merken en fabrikanten ontstaat er een nieuwe dialoog rondom consumptie en het maakproces. Grote partijen als Unilever zijn hier al mee bezig. Mooi, maar voor giganten is het extra moeilijk om stappen te zetten vanwege hun schaal en complexiteit in de organisatie.
Kleinere spelers zijn flexibeler en moeten hierin het voortouw nemen. Van de consumenten die weten wat de footprint is van producten kiezen de meeste de variant met een lagere uitstoot, denken wij. Uiteindelijk ontstaat zo een voorkeur voor de duurzamere merken. De meeste mensen willen goed doen. Ze moeten alleen het verschil beter begrijpen tussen wat echt goed is en minder goed."
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;
✅ net als 45.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;