Jeanine Holscher: ‘Superjammer dat er zo weinig vrouwen in de retailtop zitten’

Jeanine Holscher (55) is de eerste vrouwelijke ceo van Blokker en zelfs de enige in de top van de huishoudketen. “Zeg, er wordt toch altijd aan vrouwen gevraagd hoe ze dat nou doen, een drukke baan combineren met een privéleven? Ga je dat niet vragen? Nee? Mooi!”

Jeanine Holscher (55) is de eerste vrouwelijke ceo van Blokker en zelfs de enige in de top van de huishoudketen. “Zeg, er wordt toch altijd aan vrouwen gevraagd hoe ze dat nou doen, een drukke baan combineren met een privéleven? Ga je dat niet vragen? Nee? Mooi!”

Minister Holscher 
“Een vooropgesteld plan heb ik nooit gehad. Nog steeds niet. Ja, ik wilde minister worden. Ooit. Ik zie het er niet meer van komen.” 


Neelie Kroes 
“De belangrijkste les die ik als kind meekreeg: benut je talent. Dóe iets met je talenten. En ik denk dat ik ook enorm veel bescheidenheid heb meegekregen van huis uit. Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg. Ik was de eerste in het gezin en in de familie die, zoals mijn ouders zeiden, het zakenleven in ging. Mijn moeder is jurist, mijn vader is fysisch chemicus. Zij hadden helemaal níets met het zakenleven, dat vonden ze niks, maar ja, ik wilde dat. Ik denk dat ik dat altijd al had. Ik was heel jong al politiek geëngageerd. Op mijn vijftiende werd ik lid van de JOVD, in het weekend ging ik grote resoluties amenderen. Ik kom uit het tijdperk van Sylvia Tóth en Neelie Kroes, die inspireerden me. Ik zat middenin Haarlem op een klein gymnasium waar politiek een heel belangrijk onderdeel was. Het was een liberale school waar iedereen over alles kon meepraten. Een blik naar de buitenwereld, zowel op school als thuis.”


Nyenrode 
“Ik ging naar Nyenrode. Nyenrode is een zeer gesloten gemeenschap. Na drie jaar had ik heel erg de behoefte om de wijde wereld in te trekken. Ik ging via een internationale stageorganisatie naar Italië. De een ging naar Indonesië, de ander naar Japan, een derde naar Amerika – ik ging naar Parmalat en was in eerste instantie best een beetje teleurgesteld. Ik had een klein wit Pandaatje, ik woonde in soort studentenhuis en ik sprak geen woord Italiaans. Het was 1986. Die Italianen spraken geen woord Engels. Ik was echt the talk of the town: zo’n blond meisje, blauwe ogen... Het was wel de manier om heel snel Italiaans te leren. Maar zo’n stageplek is eindig. Ik had op Nyenrode stage gelopen bij reclamebureau Young & Rubicam en als je een ding goed leert op Nyenrode dan is het netwerken. Dus ik heb mijn stagebegeleider benaderd: joh, je hebt me ooit gezegd dat er een leuk Young & Rubicam-kantoor is in Milaan, kun je me in contact brengen? Zo geschiedde. Ik met de trein naar Milaan, gesprek gehad en de grote baas zei: ik heb een baan voor je. Spullen gepakt en toen zat ik opeens in Milaan met het plan daar mijn leven voort te zetten.” 


 

 

Milaan 
“Het was spannend, heftig. Ik heb er geleerd door te zetten. Maar ik wilde iets anders, meer intellectueel. Ik ben toen allerlei consultants langsgegaan en kon terecht bij Boston Consulting Group. Die hadden een klein kantoortje in Milaan maar een groter kantoor in Parijs. Ik reisde tussen die kantoren. Het was inhoudelijk interessant maar mijn leven was dat niet. Het was alleen maar werken en nog eens werken en ik vond toen al: there’s more in life than work.” 
 

‘Aan leiders die niet kunnen luisteren heb je helemaal niks’


HEMA 
“Ik stond op een kruispunt: blijf ik hier of ga ik terug naar Nederland? Ik ging terug. En ik kwam via de vader van een vriendin bij HEMA terecht. Van hartje Parijs naar Amsterdam Zuidoost, dat was wel een overgang, ja. Ik kwam terecht op de reclameafdeling. HEMA stond er toen redelijk voor maar dat ging vrij snel al bergafwaarts. Er kwam een nieuwe directie onder leiding van Bas Vos en Bart Spoorenberg. Als er iemand is aan wie ik in mijn leven veel te danken heb dan is het aan Bart Spoorenberg. Hij was een visionair, hij heeft HEMA weer op de kaart gezet door een grote groep jonge, onervaren mensen te benoemen om echte veranderingen door te voeren.

Hij paste het assortiment aan, onder meer de korsetten eruit, en sneed scherp in productgroepen. Superleerzaam! Hij vroeg me over te stappen van de reclameafdeling naar inkoop. Dat getuigt wel van lef: een jonge vrouw met geen enkele retailervaring op zo’n post zetten. Zo was Bart.

Ik ging de dames-, heren- en babykleding doen. Ik gaf leiding aan een team van heel ervaren inkopers op een afdeling waar grote veranderingen moesten plaatsvinden. Dat was een enorme uitdaging. Maar je leert altijd het meest van wat uit je comfortzone is. Ik was vrij jong, bijna iedereen was ouder, ik had dus geen enkele retailervaring maar ook geen enkele textielervaring.

Mijn motto in het leven: jezelf zijn, dat is het belangrijkste. Als leidinggevende ben je niet meer dan iemand die anderen faciliteert. Zeker in retail. Als manager ben je altijd zo goed als je team. Erken dat ieder een rol heeft in dat proces, het gaat om de som der delen. Het lukte me.

Ik ben wel een doorzetter, maar dat heb ik geloof ik al gezegd. Ik denk dat men het in het begin wel lastig vond dat dat jonge meisje op zo’n plek terechtkwam. Maar het is nooit misgegaan. Als je maar vertrouwen vraagt en krijgt. En ik geloofde ook in een nieuwe, betere HEMA. Met een ander assortiment. De inkopers die we toen kregen konden echt verder kijken dan een klant. Het tempo was ook niet zo hoog als nu. Trends kwamen en gingen lang niet zo snel als nu. Maanden van tevoren werd gesteld: het wordt dit voorjaar paars. En dan zeiden de winkels: paars, paars, hoezo paars? Maar in het voorjaar kregen ze dozen met paarse spullen en was paars dé kleur.” 

Zzp’er 
“Ik ben altijd in de retail gebleven maar ging bij HEMA weg. Er was een nieuwe directie en er gingen mensen weg uit de directie, mensen met wie ik me erg verbonden voelde. Ik ben heel loyaal – als het zo moet, dan ga ik ook. Het was 1998 en ik besloot: ik ga voor mezelf beginnen. Ik was een zzp’er avant la lettre. Ik had net een nieuw huis in Amsterdam gekocht. Mijn ouders zeiden: doe eens normaal, Jeanine. Maar ik voelde gewoon: dit is mijn volgende stap. Ik heb een groot feest gegeven.” 


Bètabrein 
“Ik heb een bètabrein. Ik ben erg geïnteresseerd in IT-processen, in logistieke processen. Ik hou heel erg van technologie. Dingen handiger, slimmer maken, dat fascineert me. Ik had me bij HEMA verdiept in automatiseringsprocessen, in nauwe samenwerking met SAP, toen nog een klein, opkomend bedrijfje. HEMA was een van de eerste organisaties in Nederland die met SAP aan de gang ging. Ik heb er veel van opgestoken. Samen met SAP ontwikkelde ik processen. Alles was nieuw, met grote technologische uitdagingen. Ben ik gek op.” 


Worklife 
“Vendex was mijn eerste opdrachtgever. De speciaalzaken gingen ook SAP invoeren. Ik kwam in het hol van de leeuw, er waren allerlei besprekingen over fusies tussen Vendex en KBB. Maar als zzp’er hield ik me daar niet zo mee bezig. Ik voelde me vrij. Ik kon aan mijn balans tussen werk en privé werken. Heb ik altijd erg belangrijk gevonden.” 


Powerpoints 
“Ik heb bij het Rijksmuseum gezeten voor het retailgedeelte. Bij de RAI, onder meer voor een website waar exposanten hun bestellingen konden plaatsen. Ik heb voor Transavia gewerkt voor het aan boord retailstuk. Het leuke van ad interim-opdrachten: de vele energie die ik heb kon ik daar heel goed in kwijt. Je kunt meteen aan de slag, je kunt je echt op de inhoud richten. Soms was ik ook thuis eindeloos bezig met een PowerPointpresentatie. Dat inspireert me veel minder.” 


Voorraden 
“Ik ging in 2012 nog even terug naar HEMA voor een heel groot voorraadproject. We moesten ettelijke miljoenen aan voorraden afbouwen. Middenin het atrium van HEMA zetten we plastic doosjes neer en elk doosje stond voor een symbolisch bedrag. Zo kon iedereen zien hoeveel voorraden er waren en moesten worden afgebouwd. Alles afprijzen en weer de winkel in. Heel gestructureerd en met zoveel mogelijk marge. Of doorverkopen. Het lukte.” 


V&D 
“In 2013 was ik e-commercemanager bij V&D. Daar doet nu iedereen heel flauw over, maar dat was toen echt al zeker tien, twaalf procent van de omzet. Dat was best veel en het was heel leuk omdat ik te maken had met zowel inkoop als assortiment en IT. Het was een bedrijfje binnen een bedrijf. Daarna ging ik naar Macintosh, daarna Kijkshop en toen kwam ik bij Big Bazar terecht, bij Mirage Group. Daar leerde ik Michiel Witteveen kennen, de ceo.” 


Michiel Witteveen 
“Michiel is ongelooflijk belangrijk voor de hele Mirage Group. Het is een bijzondere man, een onconventionele leider die iedereen in staat stelt om zichzelf te zijn. Net als hijzelf: compleet zichzelf. Hij heeft lef en een echte visie. Hij is mij altijd twee stappen voor en dat vind ik heerlijk. Hij dacht eraan HEMA te kopen en besprak dit met mij. HEMA zit in mijn hart maar je moet je in dit soort zaken niet laten leiden door emoties. We hebben serieus naar de cijfers gekeken en besloten dat het op dat moment geen verstandige deal was. Maar natuurlijk had ik het geweldig gevonden. Michiel inspireert me elke dag. Zijn als-je-jezelf-bent-ben-jegoed-genoeg-mentaliteit. Zijn besluitvaardigheid. En: doe maar gewoon. Niemand is beter dan een ander. Kijk, dit interview, dat hoeft voor mij niet per se. Maar het is belangrijk dat Blokker nu door een vrouw wordt geleid. En dat Blokker eindelijk eens positief in het nieuws komt.” 


‘Blonde haren, blauwe ogen: in Italië was ik the talk of the town’


Blokker 
“Elke baan zou een klus moeten zijn. Ik hou ervan om heel bewust een doel te hebben, of je nou een payroller bent of een interimmer. Ik ben nu bij Blokker en ik vind het een ongelooflijk spannende uitdaging, een keten leiden waarvan zowat iedereen denkt: dat hebben we nu wel gehad. Om weer relevant te zijn, om weer nieuwe winkels te openen. Blokkerwinkels dicht? Welnee! Het plan is om de komende tijd tien, twintig winkels te openen. Je moet het verleden kunnen begrijpen om in het heden verder te kunnen. Dit bedrijf is altijd een familiebedrijf geweest. 
Een familiebedrijf heeft een andere dynamiek dan een beursgenoteerd bedrijf. In de legacy van dit bedrijf zit enorm veel koopmansgeest. De alertheid op de artikelen, op het assortiment die meneer Blokker had – laten we die alsjeblieft vasthouden. Wat we bij Mirage Group willen is héél ver weg blijven van corporate. Het moet slim, simpel, pragmatisch. What you see is what you get. Dat geldt ook voor mij.” 


Gastheerschap 
“Wat? Was je onlangs in een Blokker en er was geen medewerker? Dat kan echt niet hoor. Het gaat in de retail om gastheerschap. Nooit vergeten: klanten betalen onze huren en hypotheken.” 
 

‘Mijn dochter van veertien vindt dat ik altijd werk. Aan de andere kant: ze heeft wel een goed voorbeeld in huis’


Grootste blunder 
“Ik was al bang voor die vraag. Ik ben absoluut niet blundervrij maar ik denk dat ik mijn blunders verdrongen heb. Er komt echt niks in me op. Sorry.” 


Moestuin 
“Mijn moestuin is een beetje somber in deze tijd van het jaar. Ik heb alleen nog een beetje paksoi. Leven met de natuur is heel belangrijk voor me. Ik heb een groot deel van mijn leven in Amsterdam gewoond. Tien jaar geleden ging ik buiten de stad wonen en ben ik met mijn moestuin begonnen. Het klinkt misschien stom maar ik vind het gewoon heel bijzonder dat uit zo’n klein zaadje een enorme pompoen kan groeien. Dat is voor mij een wonder. Het ontspant enorm, zo’n moestuin. Ik ontspan me door me in te spannen.” 


Blokker 2 
“Ik ben sinds september 2020 de baas. Het gaat heel erg goed met Blokker. Michiel heeft in april 2019 Blokker en Big Bazar overgenomen en daar in september Intertoys aan toegevoegd. Zoals in elk bedrijf hebben wij daar businessplannen voor gemaakt en die outperformen wij nu, zoals dat in mooi Nederlands heet. We hebben een ongelooflijk goed jaar achter de rug. En we staan pas aan het begin, hè.” 


Coach 
“Ik ben opgeleid tot coach en die opleiding heeft me geleerd nóg beter te leren luisteren. Aan leidinggevenden die niet goed kunnen luisteren heb je helemaal niets. Ik wil ook altijd de mens achter de collega kennen, haar of hem leren begrijpen.”


Espria 
“Ik werk in een wereld van geld verdienen en marges halen en er zijn momenten in mijn leven dat ik dat best lastig vind. Ik ben een commissarissenopleiding gaan volgen en vorig jaar trad ik bij Espria toe als toezichthouder. Espria is een zorginstelling. Ik wil ook een bijdrage leveren aan maatschappelijk relevante thema’s.” 


Blokker 3 
“Als ik in een Blokker-winkel kom let ik erop dat ‘ie er goed uitziet. En er goed uitzien betekent dat ‘ie overzichtelijk is, dat de schappen vol zijn, dat er aardig personeel is – vooral dat laatste is belangrijk. Incognito winkels bezoeken kan bijna niet meer. We hebben kantinesessies, we maken video’s voor het personeel, bijna iedereen herkent Michiel en mij.” 


Slecht nieuws 
“Ik draai er nooit om heen. Ik ben open en eerlijk, ook als het om slecht nieuws gaat. Ik ben nogal direct. Slecht nieuws is al erg, maar het wordt nog erger als je niet duidelijk bent.” 
 


Blokker 4 
“We proberen spullen te verkopen die kwaliteit hebben en lang mee gaan. Een van de volgende stappen is: winst maken. Ik denk dat we daar dit jaar behoorlijk tegenaan schuren. We moeten nog relevanter worden, nog beter onze klanten bedienen. We hebben zowel online als offline een heel groot netwerk. Omnichannel, je wordt doodgegooid met dat woord, maar daar zijn we wel druk mee bezig. Blokker heeft meer dan vierhonderd winkels, Mirage heeft er meer dan achthonderd, daar kun je een ongelooflijk netwerk van maken. Corona heeft ons geleerd hoe relevant wij zijn in de wijken. Als je naar Albert Heijn in een buitenwijk gaat en je hebt ook nog een staafmixer nodig – ‘Blokker, kun je ‘m even klaarleggen, haal ik ‘m straks op’ – hoe geweldig is dat.” 


Vrouwen 
“Superjammer dat er zo weinig vrouwen in de top van retailbedrijven zitten. Bij Blokker ben ik ook de enige vrouw. Maar die mannen bij Blokker zijn wel onwijs goed dus ik ga ze ook niet vervangen door vrouwen. Toen ik op Nyenrode zat was ongeveer tien procent vrouw. Ik heb vanaf die tijd geleerd om met mannen te werken, welke baan ik ook had. Maar ik ben supertrots als weer eens een vrouw een mooie plek heeft bereikt.” 


Voorbeeld 
“Mijn dochter van veertien vindt mij een mama die altijd werkt. Aan de andere kant: ze heeft wel een goed voorbeeld in huis. Zeg, er wordt toch altijd aan vrouwen gevraagd hoe ze dat nou doen, een drukke baan combineren met een privéleven? Ga je dat niet vragen? Nee? Mooi!”
 

Dit interview vond plaats voor de lockdown

 

 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!