Dr. Martens, je houdt ervan of je haat ze. De schoen werd populair, ging bijna ten onder aan een gigantisch imagoprobleem – denk: skinheads en neonazi’s – en is nu weer helemaal hip. Dat kan zomaar iets te doen hebben met het feit dat elke jongerengeneratie valt voor de rebelse look.


Dr. Martens, het zal bekend zijn, is net zo Brits als pakweg Marks & Spencer, de BBC en The Beatles. Valt wel mee eigenlijk, want de man die aan de wieg stond van iets dat het midden houdt tussen een schoen en een laars was een Duitser – en hij maakte zijn eerste schoen/laars net na de Tweede Wereldoorlog, in een door de geallieerde bombardementen verwoest München. 

 

Cijfers
2018 bedraagt de productie 10 miljoen Dr. Martens
2020 jaaromzet van 745 miljoen euro
130 eigen winkels in 63 landen

Dokter Klaus Märtens (de geleerden zijn het er nog altijd niet over eens of de man de titel dokter terecht voerde) was in 1945 gaan skiën in de...