Duurzaam discounten, kan dat wel? Aangezien ‘nee’ eigenlijk al een tijdje geen optie meer is, beantwoorden steeds meer retailers 
die vraag met ‘ja’. Zeeman timmert al wat langer aan de weg op dit vlak en Action-ceo Sander van der Laan erkende tijdens RetailTrends Live zich bewust te zijn van de noodzaak.


Primark kwam zeer recent als volgende in de rij met de boodschap dat het allemaal wat duurzamer moet. Minder CO2-uitstoot, recyclen, leefbaar loon voor de arbeiders: ook de Ierse discounter ziet in dat achterblijven geen optie meer is.


Opvallender dan deze grote lijnen van de aankondiging is een detail in het gedeelte ‘kleding die langer meegaat’. Dat moet al in 2025 het geval zijn. Het 
streven: Primark-kledingstukken moeten niet vijf, maar dertig wasbeurten lang meegaan. Voor Primark is het tot op heden kennelijk acceptabel als een 
T-shirt na vijf keer wassen aan het einde van zijn levensduur is. Al is het niet gezegd dat dat ook gebeurt: nu wordt kleding vijf keer als...