American Apparel is in het vorige decennium een hip merk onder jongeren. Dat komt niet in de laatste plaats door de excentrieke oprichter Dov Charney. Na twee faillissementen gaan in 2017 alle winkels definitief op slot, waaronder die in Amsterdam. Een jaar later keert het merk terug als webshop. Komt het controversiële merk ooit af van de schandalen uit het verleden?


Het bijzondere verhaal van American Apparel begint als student Dov Charney in 1989 T-shirts gaat verkopen vanuit zijn studentenkamer op Tuft University, vlakbij Boston. Kort voor de afronding laat hij zijn studie voor wat het is om zich volledig op de kledingverkoop te richten.
 

Wat klein begint wordt snel serieuzer. Zeker als hij zich in 1997 in Los Angeles vestigt en zijn verkoophandeltje verrijkt met, voor die tijd, een tamelijk revolutionaire visie: goed loon en goede arbeidsomstandigheden in de productieketen. Vandaag de dag niet meer dan logisch, maar midden jaren negentig nog een USP. Charney betaalt producenten twee keer zoveel als gemiddeld en spant zich in tegen uitbuiting in de kledingindustrie.
 

...