Steeds meer partijen strijden om controle over de waardeketen. Verticalisering levert meer marge op en is een geducht prijswapen ten opzichte van de concurrentie. Wie hier niet op reageert ziet zijn markt uithollen of zelfs verdwijnen.


Verticale integratie is een veelgebruikt model in de retailsector. Zara, H&M, Beter Bed, Seats & Sofas en IKEA zijn klassieke voorbeelden van verticaal geïntegreerde retailers. Het doel van verticale integratie is om een zo groot mogelijk deel van de gehele waardeketen – van ontwerp en productie tot retail en dus verkoop aan de eindklant – te beheersen. De retailer is hierbij de regisseur die de complete marge in de keten van producent tot consument verdient en deze vervolgens verdeelt over de spelers in de keten.
 

Deze rol is aantrekkelijk en er zijn, naast de retailer, meerdere spelers die ‘m graag willen hebben. Sterke merken als Apple, Nike en Adidas zijn de regisseurs van hun ketens. Ook groothandels kunnen deze rol oppakken. Neem bijvoorbeeld EQOM Group, waar onder meer de erotiekgroothandel Eropartners Distribution onder valt. De...