Al 107 jaar speelt familiebedrijf Moscot zich in de kijker. Het sterk in New York verankerde brillenmerk wordt gerund door de vierde en vijfde generatie, Harvey en Zack Moscot. Ze zien de optiekmarkt democratiseren door discounters en pureplayers. Goed nieuws, vinden vader en zoon. “Vanuit modeperspectief zou een bril niet anders moeten zijn dan een jeans of een paar schoenen.”
Het is 1899. De jonge opticien Hyman Moscot verlaat per schip zijn moederland Belarus, op zoek naar een beter leven. Dat hoopt hij, zoals destijds zoveel immigranten uit Oost-Europa, te vinden in de Verenigde Staten. Hij verkoopt op een houten handkar brillen aan Orchard Street in de Lower East Side in New York. In 1915 durft hij het aan de eerste echte Moscot-winkel te openen, een paar straten verderop aan Rivington Street. Nu, 107 jaar verder, is Moscot nog altijd onlosmakelijk verbonden met New York. Eind vorig jaar nog opende een nieuwe flagshipstore aan Orchard Street, waar het eind negentiende eeuw allemaal begon.
In totaal heeft het merk achttien winkels, waarvan vijf in de Big Apple. De overige zijn te...
Al 107 jaar speelt familiebedrijf Moscot zich in de kijker. Het sterk in New York verankerde brillenmerk wordt gerund door de vierde en vijfde generatie, Harvey en Zack Moscot. Ze zien de optiekmarkt democratiseren door discounters en pureplayers. Goed nieuws, vinden vader en zoon. “Vanuit modeperspectief zou een bril niet anders moeten zijn dan een jeans of een paar schoenen.”
Het is 1899. De jonge opticien Hyman Moscot verlaat per schip zijn moederland Belarus, op zoek naar een beter leven. Dat hoopt hij, zoals destijds zoveel immigranten uit Oost-Europa, te vinden in de Verenigde Staten. Hij verkoopt op een houten handkar brillen aan Orchard Street in de Lower East Side in New York. In 1915 durft hij het aan de eerste echte Moscot-winkel te openen, een paar straten verderop aan Rivington Street. Nu, 107 jaar verder, is Moscot nog altijd onlosmakelijk verbonden met New York. Eind vorig jaar nog opende een nieuwe flagshipstore aan Orchard Street, waar het eind negentiende eeuw allemaal begon.
In totaal heeft het merk achttien winkels, waarvan vijf in de Big Apple. De overige zijn te vinden in grote internationale steden als Londen, Parijs, Tokio en sinds 2020 ook in Amsterdam. De Moscot-winkels zijn allemaal rijkelijk versierd met foto’s en andere relikwieën uit het verleden. “De virtuele wereld heeft bij veel mensen een verlangen gecreëerd naar merken met heritage”, verklaart Harvey Moscot, sinds 1986 ceo. “Bij ons zet je niet simpelweg een bril op. Zo’n frame symboliseert 107 jaar passie, een stukje New York, het verhaal van een immigrant. En dat is van generatie op generatie over gegaan.”
'We halen uit de stad veel inspiratie voor de designs van onze brillen'
Het brillenmerk opende in 2020 zijn eerste winkel in Nederland, in de Negen Straatjes, Amsterdam.
Geliefd bij Andy Warhol
De entree in het bedrijf van Harveys zoon Zack, in 2013, betekent een belangrijk keerpunt voor het merk. Als eerste Moscot-telg heeft hij geen optische achtergrond. Zack Moscot volgde opleidingen design in onder meer Michigan en Kopenhagen. Niet voor niets bekleedt hij bij het familiebedrijf de rol van chief design officer. “Decennialang is Moscot doordrenkt met optische expertise”, vertelt Zack. “Dat combineren we nu steeds meer met het mode-element. Dat verhaal proberen we zo goed mogelijk over te brengen. Wij zijn nog steeds die experts, maar ook dat stedelijke, fashion forward en esthetisch aantrekkelijke merk.” Een groot voordeel daarbij is dat Moscot in New York gevestigd is, vervolgt hij. “Dat was altijd een centrum in de wereld op het gebied van mode. We halen uit de stad veel inspiratie voor onze designs.”
Bovendien houdt Moscot kantoor pal boven de winkel. “We gaan regelmatig de winkel in om te zien en te begrijpen welke klant wat koopt. Dat gebruiken we als inspiratie voor campagnes en design. We ontwerpen onze frames dus niet in een vacuüm.”
Moscot is door de jaren heen altijd opvallend populair geweest bij beroemdheden, van Andy Warhol en John Lennon tot Johnny Depp en Cristiano Ronaldo. Het heeft volgens Harvey Moscot alles te maken met de start van het merk, als buurtwinkel in New Yorks Lower East Side. “Dat was een heel arme buurt met veel immigranten. De mensen die er woonden waren creatie - velingen als kunstenaars en fotografen. Jarenlang hebben wij talloze mensen uit die industrieën in onze winkel ontvangen en bediend. Bob Dylan die even binnen stapte om zijn montuur te laten bijstellen. Het was echt de lokale optiekwinkel.” Een deel van die jonge kunstenaars werd later beroemd en is trouw aan het merk gebleven. “We zijn natuurlijk blij met deze relaties, het is organisch gegroeid omdat we in de omgeving zitten waar zij hun carrière begonnen”, vervolgt de ceo. “Maar we zijn nooit een celebrity driven merk geweest, het is geen focus voor ons. Mensen zijn mensen.”
Nog altijd zijn die roots in de kunst - scene belangrijk bij de zoektocht naar winkellocaties, zegt Zack. “We worden graag omringd door kunstenaars en onafhankelijke denkers. Die zijn vooral te vinden in de grote internationale steden, gateway cities zoals wij ze noe - men.” Het zijn volgens hem vaak ook mensen die van stad naar stad hoppen. “Ze hebben bijvoorbeeld een huis in Londen en in Milaan. We proberen tegemoet te komen aan de leefwijze van deze artistieke types.”
'We waren de lokale optiekwinkel waar Bob Dylan even binnenstapte om zijn montuur te laten bijstellen'
Bril als fashionitem
Met diezelfde gedachtegang is Moscot in 2020 in Amsterdam beland, een van de kleinere steden waar het merk een brandstore heeft. Het eyewearmerk heeft er een vestiging in de Negen Straatjes. “Amsterdam is altijd een smeltkroes geweest van hele diverse groepen mensen”, vertelt Harvey Moscot. “Daarnaast hangt er een artistieke vibe en is de architectuur befaamd.” Verder wijst hij op de lig - ging van de stad. “Zeker na Brexit is Ams terdam belangrijk als centrale plek in Europa van waaruit je makkelijk van zuid naar noord kunt.”
Moscot wil zijn winkelbestand verder uitbreiden. “Niemand kan ons verhaal vertellen zoals wij dat kunnen”, verklaart Harvey Moscot. “We verkopen ook via wholesalepartners, die maar een paar modellen kunnen laten zien. Een van de dingen die we het vaakst horen als iemand voor het eerst een brandstore bezoekt is: ‘ik heb nooit geweten dat jullie meer dan drie stijlen hebben!’”
Over het tempo van de uitbreiding laat het duo weinig los. “Het gaat om de kwaliteit en niet om de kwantiteit. We willen openen in de steden die ertoe doen.” Niet voor niets heeft het Moscot 107 jaar gekost om tot achttien winkels te komen. En vooruit, dat tempo mag wel iets omhoog, beaamt Harvey. “Ja, we willen dat wel een beetje versnellen.” Terwijl Moscot al meer dan een eeuw meegaat, verschijnen in de markt steeds meer nieuwe spelers. Pureplayers die zich op lage prijzen focussen, zoals Mister Spex en Charlie Temple, schudden de branche op.
De Moscotwinkels zijn allemaal rijk versierd met voorwerpen uit het verleden.
'We worden graag omringd door kunstenaars en onafhankelijke denkers'
Het zijn ontwikkelingen die Moscot omarmt, zegt Harvey. “Zij versnellen de ontwikkeling van brillen van een medisch product naar een modeaccessoire. Dat is goed. Zoals wij zeggen: a rising tide lifts all boats.”
Hij krijgt bijval van zijn zoon, die stelt dat de komst van discounters zelfs hard nodig was in de eyewearindustrie. “Vanuit modeperspectief zou een bril niet anders moeten zijn dan een jeans of een paar schoenen. Daar kun je kiezen voor H&M en Urban Outfitters, maar ook voor Gucci of Ralph Lauren.” Die opsplitsing in segmenten heeft de brillenmarkt volgens hem ook goed gedaan. “Het was nodig voor de versterking van de bril als mode-item. En er is geen enkele reden waarom iemand niet een goedkoop montuur van het ene merk kan hebben, en een wat beter exemplaar van een ander merk.”
'De komst van discounters was hard nodig in de eyewearindustrie'
Toekomst
Over hoe de volgende 107 jaar er voor het familiemerk uit zullen zien, durven vader en zoon nog niet veel uitspraken te doen. Blijft Moscot van generatie op generatie overgaan, of komen er toch ooit externe partijen aan boord om de groei aan te jagen? “Je kunt een kristallen frame dragen, maar het is moeilijk om in een kristallen bol kijken”, antwoordt Harvey gevat.
Als hij toch een poging doet, ziet hij in die bol dat de huidige koers voorlopig wordt voortgezet. De eventuele entree van de zesde generatie Moscot is nog ver weg, want Zacks dochters zijn pas twee jaar oud. Zack: “Wellicht worden zij de eerste vrouwelijke Moscot-ceo’s.” Harvey, lachend: “Dat zou geweldig zijn. Dat is wat we nodig hebben.”
Moscot heeft achttien winkels, waarvan vijf in de Big Apple. De virtuele wereld roept bij veel consumenten een verlangen op naar merken met een heritage, aldus Moscot.
Het winkelbestand van Moscot wordt verder uitgebreid naar 'steden die ertoe doen'.
Vader Harvey Moscot is sinds 1986 ceo van het merk. Zoon Zack heeft als eerste Moscot-telg geen optische achtergrond maar volgde designopleidingen
De man met wie het allemaal begon: Hyman Moscot, afkomstig uit Belarus.
Het merk is nog altijd nauw verbonden met New York en dat is te zien aan de winkels.
Eind vorig jaar opende een flagshipstore zijn deuren aan Orchard Street, waar het eind negentiende eeuw allemaal begon.
Het brillenmerk zoekt vooral grote, internationale steden op, zogenoemde gateway cities.
Moscot combineert het mode-element meer met zijn optische expertise. 'We zijn nog steeds die experts maar ook dat esthetisch aantrekkelijke merk.'
Het is voor de brillenmarkt goed dat er meer segmenten komen, vinden de Moscots. "Er is geen enkele reden waarom iemand niet een goedkoop montuur kan hebben van het ene merk, en een wat beter exemplaar van een ander merk."