Al 107 jaar speelt familiebedrijf Moscot zich in de kijker. Het sterk in New York verankerde brillenmerk wordt gerund door de vierde en vijfde generatie, Harvey en Zack Moscot. Ze zien de optiekmarkt democratiseren door discounters en pureplayers. Goed nieuws, vinden vader en zoon. “Vanuit modeperspectief zou een bril niet anders moeten zijn dan een jeans of een paar schoenen.” 


Het is 1899. De jonge opticien Hyman Moscot verlaat per schip zijn moederland Belarus, op zoek naar een beter leven. Dat hoopt hij, zoals destijds zoveel immigranten uit Oost-Europa, te vinden in de Verenigde Staten. Hij verkoopt op een houten handkar brillen aan Orchard Street in de Lower East Side in New York. In 1915 durft hij het aan de eerste echte Moscot-winkel te openen, een paar straten verderop aan Rivington Street. Nu, 107 jaar verder, is Moscot nog altijd onlosmakelijk verbonden met New York. Eind vorig jaar nog opende een nieuwe flagshipstore aan Orchard Street, waar het eind negentiende eeuw allemaal begon.


In totaal heeft het merk achttien winkels, waarvan vijf in de Big Apple. De overige zijn te...