Over een halfjaar draagt ‘Henkie Wonka’, zoals hij door zijn team liefkozend wordt genoemd, het stokje over van Tony’s Chocolonely. Chief chocolate officer Henk Jan Beltman (48) kan trots zijn op wat hij in bijna twaalf jaar heeft bereikt. Als eerste marketeer aan het roer stroopte hij zijn mouwen op om de kwakkelende startup met een sociale missie commercieel vooruit te branden. De firestarter jaagde de omzet van een miljoen euro met twee medewerkers omhoog tot een verwachte omzet van 142 miljoen euro (eind 2022), met 400 mensen en vanuit twintig landen.


Beltman heeft altijd gezegd dat hij er niet de man naar is om bestuursvoorzitter te zijn van een multinational. Toch is het hem wonderwel gelukt. Ook dankzij geweldig capabele mensen. De chocoladebaas is een man van plannen, de inspirator die met zijn energie en geestdrift veel weet te bereiken. Hij kan veel potjes breken omdat hij het merk belichaamt. Daarbij staat hij ook op gevoelige tenen en loopt hij voor de troepen uit.


Het stoutmoedige plan om een chocoladefabriek van de grond te...