Hypes zijn aantrekkelijk voor zowel consumenten als merken. Merken die almaar meegaan in wat op dat moment hot is komen echter in de problemen, stelt strateeg en designexpert Alain Sylvain. Pas als je ze vanuit je eigen merkwaarden benadert kunnen hypes het vuurtje van merkliefde aanwakkeren – in plaats van uit te groeien tot een uitslaande brand die alles vernietigt. 


Waar we ook kijken, van de financiële wereld tot de filmindustrie: we kunnen niet ontsnappen aan hypes. Op basis van de afgelopen dertig jaar – van de Amerikaanse Beanie Baby-rage tot het rumoer rond Y2K – is het duidelijk dat dit ons ‘culturele besturingssysteem’ is geworden, meent strateeg en designexpert Alain Sylvain.
 

Twee zaken vormen de belangrijkste aanjagers van hypes: onze menselijke natuur en het culturele landschap waarin we leven. Ons brein steekt perfect in elkaar voor modegrillen die komen en gaan, vanwege onze sociale en emotionele behoefte om erbij te horen. Ze helpen ons om contact te maken met anderen en gevoelens van fomo (fear of missing out) te vermijden. Ze zijn ook...