Promotiedruk super en drogist in de lift

De totale mediabestedingen zijn vorig jaar met 1,7 procent afgenomen tot ruim zes miljard euro. De cijfers daalden de eerste negen maanden van 2009, maar het laatste kwartaal liet echter een sterke groei zien van 5,7 procent in vergelijking met het vierde kwartaal van 2008. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Nielsen.

De fmcg-fabrikanten, supermarkten en drogisterijen zijn een zeer belangrijke groep adverteerders. Zij besteedden in 2009 voor circa 1,9 miljard euro aan media, waarvan anderhalf miljard door de fabrikanten en 0,4 miljard door de retailers. Na een jarenlange daling van het aandeel van de promotieomzet in het supermarktkanaal steeg de promodruk in 2009 van vijftien naar ruim zeventien procent. Bij drogisterijen was de ontwikkeling nog extremer. Daar groeide de promodruk van negentien naar ruim 23 procent. Binnen Kruidvat, Etos en Trekpleister is het promoaandeel zelfs opliep naar bijna dertig procent.

Lees meer over het onderzoek van Nielsen in het maartnummer van RetailTrends, dat donderdag verschijnt. Een jaarabonnement op RetailTrends? Klik hier. U kunt een gratis proefnummer aanvragen via sales@retailtrends.nl.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!