Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Marks & Spencer, Walmart en Aldi USA.
Marks & Spencer
Marks & Spencer (M&S) lanceert een nieuwe AI-gestuurde Wine Finder om klanten te helpen bij het kiezen van de perfecte fles wijn. De tool stelt enkele snelle vragen over smaakvoorkeuren en geeft vervolgens gepersonaliseerde wijnsuggesties, afgestemd op het assortiment van de geselecteerde winkel. M&S test deze innovatie om klanten beter te begeleiden bij hun wijnkeuze. Volgens de winkelketen blijkt uit onderzoek dat bijna een kwart van de klanten langer dan 10 minuten twijfelt in het wijnschap. Via de M&S-app kunnen klanten checken of producten op voorraad zijn en een digitale boodschappenlijst maken. De Wine Finder koppelt hieraan, zodat klanten direct beschikbare wijnen in hun lokale winkel kunnen ontdekken.
Walmart
Walmart heeft een nieuw spel gelanceerd op de...
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Marks & Spencer, Walmart en Aldi USA.
Marks & Spencer
Marks & Spencer (M&S) lanceert een nieuwe AI-gestuurde Wine Finder om klanten te helpen bij het kiezen van de perfecte fles wijn. De tool stelt enkele snelle vragen over smaakvoorkeuren en geeft vervolgens gepersonaliseerde wijnsuggesties, afgestemd op het assortiment van de geselecteerde winkel. M&S test deze innovatie om klanten beter te begeleiden bij hun wijnkeuze. Volgens de winkelketen blijkt uit onderzoek dat bijna een kwart van de klanten langer dan 10 minuten twijfelt in het wijnschap. Via de M&S-app kunnen klanten checken of producten op voorraad zijn en een digitale boodschappenlijst maken. De Wine Finder koppelt hieraan, zodat klanten direct beschikbare wijnen in hun lokale winkel kunnen ontdekken.
Walmart
Walmart heeft een nieuw spel gelanceerd op de website WalmartUnlimited.com, waarbij spelers in een videogame-achtige omgeving door een virtuele Walmart-wereld bewegen en in real-time producten kunnen kopen. Hiermee richt de retailer zich specifiek op een jongere doelgroep die gewend is aan gamification en digitale interacties. Spelers volgen 4 personages - Brooklyn, Milo, Raya en Jabari - terwijl ze zich een weg banen door een virtuele winkelomgeving die doet denken aan een fysieke Walmart. Er staan updates voor het spel gepland in april en mei van dit jaar. De retailer heeft al eerder geëxperimenteerd met immersive commerce via platforms. In House Flip konden gebruikers virtuele huizen renoveren en verkopen, terwijl Walmart in Avakin Life spelers de mogelijkheid gaf om digitale versies van hun kleding te kopen of gratis te ontvangen bij aankoop van het fysieke item.
Aldi USA
Aldi USA gaat de productinformatie op zijn website, app en e-mails slimmer en sneller te maken. Dankzij AI kan de supermarktketen nauwkeurigere en beter vindbare productbeschrijvingen genereren. De AI Copywriter maakt automatisch duidelijke en zoekmachinevriendelijke productteksten in meerdere talen. Daarnaast helpt een speciaal AI-systeem om belangrijke productkenmerken uit afbeeldingen en verpakkingen te halen, zodat klanten makkelijker kunnen vinden wat ze zoeken.
RetailTrends organiseert ook dit jaar weer het evenement What's Next in RetailTech. Dat vindt plaats op 13 november 2025 in het AFAS Theater. Informatie over het evenement is op deze pagina te vinden. Hier worden ook de sprekers van het evenement op een later moment bekend gemaakt.