De Bijenkorf stopt met de verkoop van het Amsterdamse modemerk Mexx. Het kledingmerk, dat enkele jaren geleden nog tot de wereldtop behoorde, is ‘te gewoontjes’ geworden voor de Bijenkorf. De collectie voldoet niet meer aan de eisen van het warenhuis, dat uitsluitend luxemerken wil verkopen. Dit bevestigt hoofd inkoop Ede Beukema tegenover Het Parool.
De filialen van de Bijenkorf zijn voor Mexx een van de belangrijkste verkooppunten. De maatregel van de warenhuisformule om het kledingmerk uit de schappen te halen is een nieuwe klap voor het modemerk, want Mexx liet eerder al weten met teruglopende verkopen en oplopende verliezen te kampen. Zo daalde de verkoop afgelopen jaar met een vijfde en leed Mexx een operationeel verlies van 33 miljoen euro.
Volgens de nieuwe Mexx-topman Thomas Grote hebben vooral de verkoop aan het Amerikaanse bedrijf Liz Claiborne en het vertrek van oprichter Rattan Chadha Mexx geen goed gedaan. “De mensen die in het kielzog van Chadha zijn vertrokken, zijn nooit goed vervangen. Daarnaast was binnen Liz Claiborne onenigheid over welke kant het op moest met Mexx”, aldus Grote.
De Bijenkorf is al gestopt met de verkoop van Mexx heren- en kinderkleding. Deze zomer zal het warenhuis ook de verkoop van Mexx dameskleding beëindigen. Thomas Grote werkt inmiddels aan een herstructurering, die ervoor moet zorgen dat Mexx in 2011 geen verlies meer draait.
Geen Mexx meer in de Bijenkorf
Gepubliceerd op 3 maart 2010 om 00:00
Reacties 0