De omzet van de Nederlandse supermarktbranche nam in februari met 1,1 procent toe. Het omzetcijfer steeg de afgelopen maand tot 2,29 miljard euro, van 2,27 miljard euro in dezelfde periode een jaar terug. Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van onderzoeksbureau GfK.
In tegenstelling tot de voorgaande maanden is er geen sprake van een stijging van het aantal supermarktbezoeken/kassabonnen, maar komt de omzetgroei geheel op conto van de gestegen omzet per kassabon (van 21,76 euro naar 22,06 euro).
Het GfK rekent met Pasen op een nieuwe omzetpiek. Vooral de ontbijt/lunch producten zorgen voor extra omzet (brood, salades, eieren), verwachten de onderzoekers.
De klandizie van de speciaalzaken (slager, groentewinkel, kaasspeciaalzaak en bloemenwinkel) staat in 2009 onder druk. Een groot gedeelte van de omzet van de speciaalzaak komt op rekening van de ouderen.
Supermarkten verkopen meer
Gepubliceerd op 4 maart 2010 om 00:00
Reacties 0