Brancheorganisatie Bovag wil de verkoop van nieuwe auto’s sterk centraliseren. Het huidige businessmodel van autodealers moet flink worden aangepast, wil de branche kunnen overleven. Dat blijkt uit een onderzoek naar de toekomst van autodealers, uitgevoerd door DBSC Consulting in opdracht van Bovag.
Vijf tot twintig vestigingen voor de verkoop van nieuwe auto's zou voor de meeste merken voldoende zijn. Nu zijn dat er nog 150 tot tweehonderd. Voor reparatie en onderhoud moeten klanten in de toekomst volgens Bovag naar een lokale garage. De organisatie wil dat dit, net als bij de verkoop van gebruikte auto's, een aparte specialisatie binnen de branche wordt.
De onderzoekers keken bij het bepalen van de nieuwe strategie naar de Zweedse meubelzaak IKEA. Zij redeneren dat consumenten het geen probleem vinden om eens in de zoveel tijd flink te moeten reizen voor de aanschaf van nieuwe spullen. “Consumenten willen graag het volledige aanbod automodellen zien, alle kleuren, alle uitvoeringen en alle motoren. Dat kan niet als je maar 150 auto's per vestiging verkoopt, wel als je er duizend verkoopt”, zegt Eric Tak, sinds dinsdag de nieuwe bestuursvoorzitter van Bovag.
Bovag wil autoverkoop centraliseren
Gepubliceerd op 10 maart 2010 om 00:00
Reacties 0