Het vertrouwen van Duitse consumenten in supermarkten en fabrikanten is door voedselschandalen flink aangetast. Onder invloed van de schandalen stelt 61 procent zijn boodschappenpatroon te hebben aangepast. Dat blijkt uit een onderzoek van het Rheingold Instituut in Keulen, aldus LebensmittelZeitung.
Het basisvertrouwen is weg, concluderen de onderzoekers. Van de ondervraagde consumenten stelt twee procent meer vertrouwen te hebben gekregen, voor 45 procent is het gelijk gebleven en voor 52 procent nam het af. En dat het in de toekomst goed komt, daar wordt niet op gerekend: 82 procent verwacht dat levensmiddelenschandalen in de toekomst nog vaker voor zullen komen.
Duitsland heeft de afgelopen jaren niet alleen te maken gehad met bijvoorbeeld vogelgriep en dioxinekippen, ook bleken supermarkten te sjoemelen met houdbaarheidsdata en was er een rel over de verwerking van bedorven vlees in kebabvlees.
Duitsers wantrouwen supermarkten
Gepubliceerd op 16 maart 2010 om 00:00
Reacties 0