Retailers kunnen per klant jaarlijks vijftig euro extra verdienen als winkeldiefstal en andere vormen van omzetuitval effectief bestreden worden. Dat blijkt uit onderzoek van de jaarlijkse Global Retail Theft Barometer. Na een periode van gestage daling zit winkeldiefstal sinds drie jaar weer in de lift. Door de recessie gaan meer consumenten op het dievenpad, terwijl retailers tegelijk besparen op beveiliging.
Winkeldiefstal is onderdeel van een groter probleem dat in het internationale jargon ‘shrinkage’, oftewel voorraadverlies genoemd wordt. Shrinkage ontstaat door breuk en bederf, door fouten in bedrijfsprocessen, door fraude in de aanvoerketen, door interne diefstal en door winkeldiefstal.
Welke factor verantwoordelijk is voor welk aandeel omzetverlies kan alleen geschat worden, en bij die schatting hebben retailers de neiging om met de vinger te wijzen naar dieven. Maar de omvang van het totale probleem is redelijk bekend, en de noodzaak om aan ‘loss prevention’ te doen wordt algemeen onderschreven.
Lees meer over dit onderwerp in het maartnummer van RetailTrends. Een jaarabonnement op RetailTrends? Klik hier. U kunt een gratis proefnummer aanvragen via sales@retailtrends.nl.
Winkeldiefstal in de lift door kredietcrisis
Gepubliceerd op 16 maart 2010 om 00:00
Reacties 0