Franchiseformules hebben steeds meer moeite met het vinden van geschikte ondernemers voor hun winkels. Startende ondernemers willen nog graag aan de slag bij bijvoorbeeld HEMA, Bruna of Burger King, maar bij minder bekende formules is de interesse om een vestiging te leiden minimaal. Dat meldt Het Parool.
Door de crisis kiezen veel ondernemers voor de bescherming van een groot moederbedrijf en de voordelen van het werken onder een bekende naam. “Die signalen krijgen wij”, zegt franchisedeskundige Johan Westland van Rabobank Nederland. “Ondernemers kijken in de huidige tijd naar de risico’s van een formule: hoe sterk staat die in de markt? De risico’s van beginnen in een bekende franchiseformule zijn veel kleiner dan wanneer je veel zelf moet doen.”
Vooral in de uitzendbranche, uitvaartverzorging en de dienstverlening neemt het aantal franchiseformules toe. In de retail is door de crisis echter een daling gaande.
Belangstelling voor franchise daalt
Gepubliceerd op 22 maart 2010 om 00:00
Reacties 0