Light frisdranken steeds populairder

Het aandeel van ‘light’-dranken is in acht jaar tijd verdubbeld naar meer dan dertig procent. Dat blijkt uit het dinsdag gepubliceerde onderzoek 'Wat drinkt Nederland’ van marktonderzoeksbureau GfK. Frisdranken zijn met een dagelijks gemiddelde van één glas per persoon goed voor elf procent van de drankconsumptie. Het aantal kilocalorieën dat consumenten via frisdranken binnenkrijgt is, mede door de opkomst van caloriearme 'light'-dranken, in acht jaar tijd met 21 procent gedaald tot 67 kcal per dag.

Voorzitter Paul Rosenmöller van het Convenant Gezond Gewicht vindt de uitkomsten bemoedigend. “Iedereen die dacht dat Nederlanders dik worden door de frisdrank heeft het dus mis.” Toch kan ook de frisdrankindustrie volgens hem nog een aantal stappen zetten in de strijd tegen overgewicht. “Zorg ervoor dat de gezonde keuze makkelijker in de schappen van de supermarkten is te vinden. De inrichting van winkels is belangrijk, want het aanbod creëert de vraag”, aldus Rosenmöller.

De Nederlandse consument drinkt, met vier á vijf koppen per dag, het liefst koffie en thee, zo blijkt uit het onderzoek. Water staat met ruim twee glazen per dag op de tweede plaats, gevolgd door de frisdranken met één glas. Warme dranken zijn vooral favoriet bij oudere groepen vanaf 30 jaar, terwijl de jongere generatie tot 20 jaar liever zuiveldranken, siropen en frisdranken drinkt.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!