Crisis heeft gevolgen visconsumptie Nederland

De economische crisis heeft invloed op de Nederlandse visconsumptie. Consumenten kiezen steeds vaker voor de goedkope diepvriesvis of de zogeheten ontdooide ('refreshed’) vis. Door deze trend heeft de Nederlandse visteeltsector het moeilijk, terwijl de wereldwijde aquacultuur juist toeneemt. Dit stellen onderzoekers van de wetenschappelijke instituten LEI en IMARES van de Universiteit Wageningen.

In opdracht van het ministerie van LNV deden zij onderzoek naar de achteruitgang van de Nederlandse viskweek. Wereldwijd is bijna de helft van alle vis voor menselijke consumptie afkomstig uit de aquacultuur. Sinds de start in de jaren tachtig is de sector in Nederland enorm gegroeid, maar de laatste jaren is sprake van sterke achteruitgang. 

De onderzoekers menen dat viskwekers onvoldoende zicht op de vraag van de markt hebben. Het zijn vaak kleine bedrijfjes, met een slechte onderlinge samenwerking. Door onder meer de hoge loonkosten kan de sector het niet opnemen tegen Aziatische bedrijven, die de markt overspoelen met goedkopere ingevroren vis.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!