Consument neemt minder contact geld op

In 2009 is zeven miljard euro minder aan contant geld opgenomen dan het jaar daarvoor. Dat blijkt uit het donderdag verschenen jaarverslag van De Nederlandse Bank.

Nederlandse bedrijven en consumenten gebruiken steeds vaker de pinpas om zowel grote als kleine bedragen af te rekenen. De hoeveelheid gepind briefgeld is het afgelopen jaar plotseling fors gedaald van een kleine 72 miljard euro in 2008 tot ruim 65 miljard euro vorig jaar.

De campagnes van banken, winkeliers en Currence (de eigenaar van PIN) hebben volgens de centrale bank bijgedragen aan de opkomende populariteit van het pinnen. “Consumenten zijn in 2009 steeds vaker lagere bedragen gaan pinnen”, aldus DNB. Het gemiddelde bedrag per pinbetaling is in zes jaar tijd gedaald van 47 euro in 2002 naar minder dan veertig euro in 2009.

De wereldwijde vraag naar eurobiljetten nam het afgelopen jaar juist toe. Vooral grote bankbiljetten waren in trek. “Mede als gevolg van de spanningen op de financiële markten worden deze coupures in toenemende mate aangehouden als oppotmiddel”, aldus DNB. Hierdoor is in 2009 het aantal biljetten in circulatie met vier procent gestegen naar 13,6 miljard stuks. De waarde daarvan bedroeg 806 miljard euro, zes procent meer dan een jaar eerder.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!