Consument wil duurzame producten

Bedrijven moeten zich de komende jaren volledig gaan storten op duurzaamheid. Dat is de conclusie van een rapport van ING.

Analisten van ING concluderen dat in 2050 de grote meerderheid van de consumenten inziet wat het belang is van duurzaamheid en voorkeur geeft aan duurzaam geproduceerde consumptiegoederen. De bedrijven die zich het best weten aan te passen aan de gevolgen van bevolkingsgroei, demografische verschuivingen en verandering van het koopgedrag, zullen de komende jaren de winnaars zijn in de sector consumentengoederen.

“Al in de komende tien jaar wordt de grote omslag gemaakt”, zegt onderzoeker Marco Gulpers van ING. Volgens hem halen bedrijven die duurzaamheid nu al hoog in het vaandel hebben, zoals Ben & Jerry’s en Philips, bovengemiddelde groei. “Wie daar als merkfabrikant niet aan meedoet, zal de grote slag missen.”

Tevens zal duurzame productie in de toekomst voordeliger zijn dan een andere productie. Ook zal de consumptie van de huidige westerse markten verschuiven naar nieuwe opkomende markten. “In deze laatstgenoemde landen zijn consumenten zich meer bewust van het belang van duurzaamheid, omdat zij direct met water- en milieuvervuiling worden geconfronteerd”, zegt Gulpers. In landen als Brazilië, India en China ziet tachtig tot negentig procent van de consumenten het belang in van duurzaamheid. In het Westen is dat ongeveer veertig procent.

Het rapport is besproken en toegelicht door topfunctionarissen van bedrijven als Ahold, AkzoNobel, CSM, Heineken, Nutreco, Philips en Unilever. Volgens Gulpers zal er wel nog even tijd nodig zijn voordat de duurzame groep dominant is. “De ontwikkeling zal mogelijk met schokken gepaard gaan”, aldus Gulpers.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!