De traditionele Nederlandse weekmarkt wordt flink onder handen genomen. Het moet allemaal moderner en het aanbod completer, stelt de branche. Binnenkort wordt hiertoe gestart met het experiment de ‘Markt van Morgen’, schrijft De Telegraaf vrijdag.
De Centrale Vereniging voor Ambulante Handel (CVAH) maakte deze plannen bekend tijdens het landelijke jaarcongres in Almelo, dat deze week plaats vond. De markt moet als warenhuis gerund gaan worden, luidt het uitgangspunt.
Consumenten moeten in de toekomst niet alleen voor de vertrouwde producten naar de markt komen. Het aanbod moet worden uitgebreid met modernere artikelen, aldus de brancheorganisatie. Verder moeten kooplieden voortaan aan hogere kwaliteitseisen voldoen. Pinnen zou bijvoorbeeld bij iedere kraam mogelijk moeten zijn.
De uitkomsten van het proefproject de ‘Markt van Morgen’ worden gebruikt voor het opzetten van de ‘markt nieuwe stijl’. De test start binnenkort in Amsterdam en het Twentse Haaksbergen.
Voortaan wordt bij de inrichting van een nieuwe markt nadrukkelijk rekening gehouden met de specifieke wensen van de klant, laat CVAH-voorzitter Henk Achterhuis weten. Daarvoor wordt een gericht marketingplan opgesteld.
Achterhuis geeft een voorbeeld: “In de Amsterdamse wijk Slotervaart wonen veel traditionele Amsterdammers en allochtonen. Daarom zorgen we voor een goede mix van kraampjes. In IJburg wonen veel jonge gezinnen, vaak tweeverdieners. Daar zijn bijvoorbeeld veel bioproducten verkrijgbaar.”
De Nederlandse markten moeten een kwaliteitsimpuls ondergaan. Duidelijke afspraken mogen daarbij niet ontbreken, vindt de voorzitter. Zo moeten alle kooplieden een contract ondertekenen, waarin de regels helder worden gesteld. “Onder meer ten aanzien van de openstelling. Voortijdig vertrekken omdat het even wat minder druk is, is niet aan de orde. We zijn tot 17:00 uur geopend. En wie zich niet aan het contract houdt, krijgt een gele kaart. Twee keer geel is rood.” De traditionele marktmeester moet plaatsmaken voor de marktmanager, die toezicht hierop houdt.
Volgens de meest recente CBS-cijfers telt Nederland 960 jaarmarkten, met 23.440 ondernemers. Die zijn goed voor een geschatte jaaromzet van drie miljard euro.
Traditionele markt op de schop
Gepubliceerd op 26 maart 2010 om 00:00
Reacties 0