Fastfoodketen McDonald's gaat menu’s lanceren uit de Afrikaanse, Latijns Amerikaanse en Aziatische keuken. Dat meldt Retail Actueel op zijn site. De keten profileert zich zo onmiddellijk bij de doelgroep en verrast tevens zijn andere klanten met nieuwe gerechten, zoals wraps.
Volgens Neil Golden, cmo van McDonald’s in de VS, wil het bedrijf de voorkeuren van minderheidsgroeperingen zo omvormen dat ze voor alle klanten van McDonald’s aantrekkelijk zijn. Met deze benadering wijkt de fastfoodketen af van de gebruikelijke marketingstrategie, die zich richt op de massamarkt en dan aanpassingen maakt voor minderheidsgroepen. “De etnische consument zet vaak de trend”, aldus Golden.
Het initiatief is een gevolg van de veranderende demografie in de VS. Blanken zijn hard op weg een minderheid te worden, naarmate de Latijns Amerikaanse, Aziatische en zwarte bevolkingsgroepen sneller groeien. De etnische aanpak blijkt te werken: in het eerste kwartaal van 2010 steeg de omzet van McDonald's in de VS met 1,5 procent.
McDonald's gaat voor een etnische aanpak
Gepubliceerd op 2 augustus 2010 om 00:00
Reacties 0