Amazon is sinds kort in Engeland en Duitsland begonnen met de verkoop van food via zijn website. Met deze ontwikkeling aast de webwinkel op een stuk van de omzet van supers. “Ik denk dat supermarkten terecht nerveus worden”, reageert Poppe van Pelt van reclamebureau Selmore. “Als ik toch al bij Amazon kom en daar regelmatig boeken bestel, dan is het voor mij heel verleidelijk om ook even wat boodschapjes aan te klikken.”
Amazon biedt hiermee een zeer grote klantengroep steeds meer verschillende producten aan. Van Pelt: “Supermarkten hebben ondertussen een compleet andere strijd te voeren, die moeten iedere online klant nog stuk voor stuk voor zich zien te winnen.”
Anja Froeling, client services director van FHV BBDO, vindt het een goede ontwikkeling dat foodretailers concurrentie krijgen van de echte webwinkels. “Amazon wil de voordeuren van Europa veroveren met het verspreiden van boodschappen. Het is een goede ontwikkeling dat we binnenkort kunnen kiezen tussen de bezorger van Albert.nl, Unilever en Amazon. Wordt het wegvallen van postbodes misschien toch gecompenseerd.”
Het feit dat Amazon ook buitenlandse artikelen gaat verkopen die niet verkrijgbaar zijn bij de gewonen (web)retailers, maakt het aanbod volgens Froeling interessant. “Net als de korting die je krijgt op bulkinkopen. De vraag is of we daarvoor onze wekelijkse boodschaproutines zullen doorbreken.”
‘Supers worden terecht nerveus’
Gepubliceerd op 3 augustus 2010 om 00:00
Reacties 0