Reizigers die woonachtig zijn buiten de Europese Unie hebben in het tweede kwartaal van 2010 voor ruim 23 miljoen euro besteed in Nederland. In vergelijking met dezelfde periode in het jaar 2009 was dat een stijging van ongeveer 28 procent. Een reden voor dit positieve resultaat is onder meer de lage eurokoers.
Door deze lage koers is winkelen in eurolanden, waaronder Nederland, zeer aantrekkelijk geworden. Zo besteedden Chinezen die vanuit Sjanghai naar Europa hebben gereisd gemiddeld 1.300 euro per dag.
De kopersgroepen met de hoogste omzet in de Nederlandse detailhandel waren China, Rusland, Japan en de Verenigde Staten. Daarnaast vindt er verschuiving plaats in de Aziatische landen. Zo staan Indonesië, Maleisië, Thailand, Taiwan en Hong Kong ook in de top 10 van kopersgroepen met de hoogste omzet.
Onder de meest populaire en sterkst groeiende productgroepen bevonden zich horloges en juwelen (+31 procent), mode (+36 procent) en reisartikelen (26 procent). De Nederlandse warenhuizen deden het het afgelopen kwartaal eveneens erg goed. Hier was een stijging te zien van 22 procent ten opzichte van het tweede kwartaal vorig jaar.
Naar verwachting blijft de euro nog enige tijd laag en heeft hiermee een positieve invloed op de aankopen van buitenlandse reizigers.
Toerist geeft grif geld uit
Gepubliceerd op 11 augustus 2010 om 00:00
Reacties 0