Social media-website Facebook sprokkelt dit jaar 1,28 miljard dollar (ongeveer 1 miljard euro) aan advertentie-inkomsten bij elkaar. Dat blijkt uit ramingen van onderzoeksbureau Emarketeer.
Het bureau verwacht volgend jaar dat adverteerders in totaal 1,76 miljard dollar (bijna 1,4 miljard euro) zullen betalen aan de netwerksite. De inkomsten uit advertenties in de VS zullen dit jaar goed zijn voor zo’n 64 procent van de totale advertentie-inkomsten.
Vorig jaar bedroegen de inkomsten uit reclame nog zo’n 520 miljoen euro. De inkomsten zullen naar verwachting dus stijgen met ongeveer vijftig procent in vergelijking met vorig jaar. “Er wordt steeds meer geld uitgegeven aan advertenties en de grote massa kan daarbij niet worden genegeerd”, verwijst analist Debra Aho Williamson naar de ruim vijfhonderd miljoen gebruikers op Facebook.
Williamson denkt dat het gemak waarmee adverteerders een kleine reclame kunnen plaatsen in de rechterbalk van de netwerksite een reden is waarom de inkomsten bij Facebook zo hoog zijn. Bedrijven kunnen via een ‘selfservicesysteem’ eigen advertenties ontwerpen en kopen.
‘Facebook verdient miljard euro met advertenties’
Gepubliceerd op 16 augustus 2010 om 00:00
Reacties 0