Europeanen denken heel verschillend over private labels. Dit bleek uit een onderzoek van bureau SymphonyIRI.
In de waardering voor private labels speelt onder meer de culturele en sociaal-economische dynamiek een grote rol. Ook gaat de economische recessie niet altijd gepaard met een stijgende verkoop van huismerken of eigen merken. Daarnaast spelen winkelconcentratie, winkelexecutie en de reputatie van het eigen merk een grote rol bij de groei van private labels.
In Spanje hebben huismerken de grootste groei doorgemaakt. Hier steeg de verkoop met 1,7 procent. Ook in Nederland steeg de verkoop, met 0,9 procent. In Duitsland daalde de verkoop echter weer met 1,6 procentpunt. Het omzetaandeel van huismerken varieert van 38 procent in Spanje, 33 procent in Nederland tot slechts tien procent in Griekenland. Verder vallen de verschillen per land binnen bepaalde categorieën op. Zo ligt het eigen merk aandeel melk in Engeland op 83 procent, terwijl dit in Italië slechts vijftien procent is.
Het is volgens de onderzoekers vrijwel altijd een mix van factoren die ervoor zorgen dat een private label een succes zijn. Zo is in Spanje sprake van een hoge winkelconcentratie, sterke reputatie van het winkelmerk én van een zwakke economie. Daarentegen is in Italië sprake van een lage concentratie van retailers en wordt de kwaliteit van de winkelmerken juist ondergewaardeerd. Daarom is het omzetaandeel huismerken daar maar dertien procent, zo stelt SymphonyIRI.
Europeanen denken verschillend over huismerken
Gepubliceerd op 17 augustus 2010 om 00:00
Reacties 0