'Nagel bedrijven sneller aan schandpaal'

Toezichthouders willen bedrijven die een overtreding begaan sneller aan de schandpaal kunnen nagelen. Dat is een conclusie van het Financieele Dagblad uit een rondgang langs onder meer de Autoriteit Financiële Markten (AFM), telecomwaakhond Opta, de Consumentenautoriteit en de Voedsel en Waren Autoriteit.

Vooralsnog mag de AFM van alle toezichthouders het verst gaan wanneer het aankomt op het openbaar maken van de naam van het bedrijf dat in overtreding is. Maar ook zij willen meer mogelijkheden. "Wij moeten nog terughoudend zijn zolang een onderzoek loopt, terwijl het in het belang van de consument is om gewaarschuwd te worden", aldus een woordvoerder.

Ook de Consumentenautoriteit wil namen van bedrijven die worden onderzocht al tijdens het onderzoek openbaar maken. Zij willen dit echter alleen wanneer er een direct risico is en er een betrouwbaar vermoeden van overtreding bestaat.

Daan Doorenbos, Hoogleraar ondernemingsrecht, is echter van mening dat een bedrijf nogal eens onterecht als overtreder wordt genoemd. Daarom vindt hij de huidige regeling, waarbij eerst de hele procedure wordt afgehandeld, beter.

De partijen die voor zijn denken dat 'naming and shaming' afschrikwekkend werkt. Het zou uitstralen dat er een te vrezen toezichthouder is. 


Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!