De nieuwe winkelvarianten van HEMA brengen de formule in een groeiversnelling. Met name de komst van kleinere wijkwinkels draagt hier aan bij. Hiervan worden er in België en Nederland jaarlijks zo'n vijftig geopend, aldus marketingdirecteur René Repko.
Naast wijkwinkels en winkels voor kleinere kernen heeft HEMA ook een boost gehad na de komst van de stationswinkels en een internetwinkel. De webshop is volgens de laatste berichten goed voor negentig miljoen euro. Verder opent in Frankrijk binnenkort een derde HEMA en openen in Duitsland vestiging nummer acht en negen. Ook opent er binnenkort een vestiging op de Universiteit Utrecht.
De stationswinkels, ontwikkeld voor grote reizigersstromen, doen het boven verwachting goed, geeft Repko aan. Momenteel exploiteert NS-dochter Servex mini-HEMA's in Amsterdam, Leiden en 's-Hertogenbosch. Het assortiment biedt vooral verse levensmiddelen, kant-en-klaarmaaltijden, cosmetica en decoratieve artikelen.
"De stationswinkels smaken naar meer, veel meer", aldus een enthousiaste Repko. "De omzet per vierkante meter is heel sterk en zit aan de top van HEMA. Het probleem is nu om nieuwe locaties te vinden." Momenteel is Servex, beheerder van stationswinkels als Kiosk en AH to go, momenteel druk bezig met het vinden van deze nieuwe locaties. Repko vertrouwt er op dat dit op korte termijn gaat lukken.
Stationswinkels bieden op 150 vierkante meter maximaal vijfduizend artikelen, tegenover 750 vierkante meter en twintigduizend producten in een normale HEMA. Repko: "Dit dwingt ons te kiezen. Het assortiment is minder breed en minder diep en focust zich echt op de reiziger."
HEMA profiteert van formulevarianten
Gepubliceerd op 19 augustus 2010 om 00:00
Reacties 0