Nu het aantal abonnees en de advertentieinkomsten bij kranten flink teruglopen, hebben dagenbladen in wijn een nieuwe inkomstenstroom gevonden. Dat schrijft Z24 op zijn site. De meeste kranten hebben inmiddels een webshop, waarin de alcoholische versnapering een belangrijk product is.
Deze derde stroom van inkomsten, naast advertenties en abonnees, wordt voor kranten steeds belangrijker. Zo behaalde de Volkskrant in 2009 een omzet van negen miljoen euro uit de webshop, een stijging van zeventig procent ten opzichte van een jaar eerder.
Tijdens een bijeenkomst eerder dit jaar verwachtte toenmalig uitgever van NRC Handelsblad, Gert Jan Oelderink, dat de webshop op korte termijn uit zou groeien naar vijftien procent van alle inkomsten van de krant. Momenteel is deze nog goed voor twee tot vijf procent.
Opvallend is dat elke krant zich probeert te onderscheiden met zijn wijnen. NRC profileert zich door de samenwerking met Okhuysen, een van de bekendste wijninkopers van Nederland. De Volkskrant houdt de touwtjes zelf in handen door zonder tussenkomst van een wijninkoper te werken en wijnen zoveel mogelijk direct van wijnboeren te kopen. Wegener moet het hebben van goede prijs-kwaliteit verhoudingen.
Het Productschap Wijn, dat de Nederlandse verkoopcijfers van wijn bijhoudt, ziet zeker een trend. “De totale wijnconsumptie blijft ongeveer gelijk, dus als dit segment groeit, dan zal het ten koste gaan van een ander segment. Deze wijnclubs verkopen vooral wijnen uit het duurdere segment. Ze zijn niet echt een concurrentie voor de supermarkten, eerder voor de slijterij en de wijnhandel”, aldus een woordvoerder.
Kranten storten zich op wijnverkoop
Gepubliceerd op 20 augustus 2010 om 00:00
Reacties 0