De consument is het voordeligst uit wanneer hij aan het begin van de uitverkoop zijn aankopen doet. Dit blijkt uit onderzoek van het ING Economisch Bureau. Tijdens de start zijn de kortingen het hoogst, waarna ze gelijkmatig afvlakken naar een minder spectaculaire prijs.
Bij de start van de uitverkoop, afgelopen december, was kleding gemiddeld zo'n twaalf procent goedkoper dan voor de start van de uitverkoop. Normaal gesproken ligt dit voordeel op acht procent. In januari waren de prijsverlagingen al minder spectaculair. "De uitverkoop begint dus eerder, maar is al met al niet dieper", zo concludeerden de onderzoekers. Dit beeld herhaalde zich bij de zomeruitverkopen.
CBW-Mitex kon zich vinden in de onderzoeksresultaten. "De kortingen zijn vaak scherper dan voorheen, maar worden gedurende een kortere periode gegeven", aldus directeur Van der Zee. Toch vindt de branchevereniging het achterhaald om over een traditionele winter- en zomeruitverkoop te spreken. "Sommige kledingketens hebben tegenwoordig zestien collecties per jaar, waardoor er in feite een voortdurende uitverkoop is."
Start uitverkoop voordeligst voor consument
Gepubliceerd op 20 augustus 2010 om 00:00
Reacties 0