Consumenten die regelmatig sms'jes of e-mails van de bank krijgen, zetten meer geld weg op hun spaarrekening. Uit een recent onderzoek is gebleken dat er zo’n zes procent meer geld wordt gespaard, wanneer mensen herhaaldelijk worden herinnerd aan de mogelijkheden. Berichtjes die de spaarder aan een specifiek doel herinneren, zoals bijvoorbeeld een toekomstige aankoop of het pensioen, hebben twee keer zoveel effect als algemene berichten.
Volgens onderzoeker Dean Karlan vergeten zelfs mensen die hun rekeningen altijd op tijd betalen hun toekomstige behoeften nogal eens. Hij is van mening dat dit gedrag eerder te maken heeft met onoplettendheid dan met gebrek aan zelfdiscipline. "Mensen staan simpelweg niet stil bij wat ze in de toekomst nodig hebben", aldus Karlan.
Herinnerd worden aan een bepaald financieel doel helpt overigens niet altijd om het gespaarde bedrag te vergroten, zo tekenen de wetenschappers aan. Zo kan een herinnering van de bank ervoor zorgen dat andere manieren van sparen tijdelijk ondergesneeuwd raken of zelfs lenen uitlokken.
Reacties 0