De helft van de Nederlandse consumenten denkt dat het prijsniveau in de supermarkten ten opzichte van vorig jaar is gestegen. Gemiddeld wordt een prijsstijging van 1,9 procent geschat. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Deloitte naar consumententrends. Uit cijfers van het CBS blijkt echter dat er vanaf juni vorig jaar tot juni dit jaar geen sprake was van prijsverhogingen in de supermarkt.
Tevens blijkt uit het onderzoek dat ongeveer driekwart van de consumenten de prijzen van verschillende supermarkten met elkaar vergelijkt. Met name weekfolders (48 procent) en eigen gevoel (28 procent) zijn daarin belangrijke factoren. “Bijna de helft van de Nederlandse consumenten maakt vaak of altijd gebruik van de weekfolder. Dat is significant meer dan vorig jaar", aldus Paul Op Heij, partner bij branchegroep Retail van Deloitte. "Voor ruim tweederde is een aantrekkelijke aanbieding uit een weekfolder bovendien wel eens aanleiding om een andere supermarkt te bezoeken."
Ook blijkt dat de consument zich bewuster is van zijn inkopen. Ruim zestig procent maakt een boodschappenlijstje en wijkt hier minder van af dan voorheen. Daarbij lunchen en ontbijten consumenten ten opzichte van vorig jaar vaker thuis en nemen meer mensen een lunchpakket mee naar het werk. "Het lijkt erop dat consumenten dit jaar meer maatregelen nemen als reactie op de economische crisis dan vorig jaar", aldus Op Heij. "De consument is minder geneigd tot impuls aankopen."
Reacties 0