Om verkoopkansen te vergroten, moeten retailers in gaan spelen op beleving, specialisatie en service. Dat schrijft ABN AMRO in het rapport ‘Visie op retail’. Volgens de bank doen ketens er goed aan hun winkels te veranderen in experience centers met een inpandige online shop.
“Retailers moeten in hun achterhoofd houden dat ze moeten blijven investeren in persoonlijk advies en kwaliteit", aldus Michel Koster, sector banker retailer bij ABN AMRO. “Uiteindelijk is dat waar de klant voor kiest en betaalt, offline of online.” Uit het rapport blijkt dat de klant bijvoorbeeld nauwelijks onderscheid ziet tussen de verschillende doe-het-zelfketens, wat kan worden verholpen door extra aandacht voor beleving.
Volgens het rapport kunnen retailers hun klanten ook aan zich binden door beter gebruik te maken van klantinformatie en het aanbieden van een onderscheidend assortiment. “Klanten willen graag aanbiedingen ontvangen op basis van eerdere aankopen en ook nog wat te kiezen hebben”, aldus Koster. “Voor retailers geldt dat ze met deze kennis hun verkooptactiek kunnen toespitsen op de individuele wensen van de shopper. Die bepaalt immers wanneer, waar en hoe hij wordt geholpen. Social media is een interessant middel om klanten te leren kennen, omdat we 24/7 kunnen monitoren wat ze bezig houdt en wat ze van merken vinden.”
Naar verwachting zal de omzet in de totale sector retail dit jaar met een procent dalen. De online retail daarentegen zal haar omzet volgens de voorspellingen zien stijgen met tien procent.
'Retailers moeten zich specialiseren'
Gepubliceerd op 4 juni 2012 om 00:00
Reacties 0