Europa is nog geen interne markt, maar kent juist te veel handelsbelemmering. Dat zegt Ahold-ceo Dick Boer in De Financiële Telegraaf. “Als we onze producten de grens over rijden, opent zich een papierwinkel.”
Ahold stuit bij de uitbreiding van Albert Heijn in België op bureaucratische belemmeringen, laat Boer weten. Zo moeten declaraties op producten anders worden afgehandeld en btw op ‘een totaal andere wijze’ worden afgedragen. “En met artikelen waarop accijnzen zitten, opent zich weer een nieuwe papierwinkel.”
Van een interne markt, waarvan volgens de ceo gezegd wordt dat Europa die al heeft, is nog lang geen sprake. De verschillende nationale regels werken ondernemerschap tegen, stelt Boer. In de Verenigde Staten, waar Ahold ongeveer zestig procent van zijn omzet boekt, verschillen de regels eveneens per staat. “Maar daar is de bureaucratie kleiner. Daar is echt geen ander niveau btw als je de grens overgaat.”
Boer pleit voor één voedselwetgeving voor heel Europa. Daarnaast moet er volgens hem meer eenheid zijn bij de afhandeling van transacties. “We hebben in Europa meer mensen en veel minder interne markt. Dat is zeker lastig als je grenzen over wilt.” Wanneer de Europese markt wat meer geopend wordt, zou er volgens Boer ‘direct al sprake zijn van enige economische groei’.
Reacties 0