Ahold maakt vorderingen met zijn eigen programma om de kosten terug te dringen. Het retailconcern wil tussen 2012 en 2014 zeshonderd miljoen euro aan blijvende besparingen realiseren. Daarvan is inmiddels 485 miljoen euro behaald, meldt het moederbedrijf van onder meer Albert Heijn en bol.com in zijn jaarverslag.
Het besparingsprogramma bestaat voornamelijk uit het optimaliseren van winkel- en inkoopprocessen. Zo moeten de opslag en transport beter op elkaar afgestemd worden. Verder zet Ahold in op effectievere promoties en huismerken en worden de verpakkingskosten verlaagd.
De besparingen vinden niet alleen in Nederland, maar ook in de Verenigde Staten plaats. Daar behaalt Ahold inmiddels ruim zestig procent van de totale omzet. 37 procent van de Amerikaanse verkopen komt op rekening van eigen merken. Een percentage dat in 2016 moet zijn gegroeid naar veertig procent.
Ahold moet dit jaar nog 115 miljoen euro aan kostenbesparingen realiseren. Of het programma daarna een vervolg krijgt, is nog niet bekend. Zowel ceo Dick Boer als cfo Jeff Carr wilden niet ingaan op de mogelijkheid van meer structurele bezuinigingen.
Reacties 0