Detailhandelsomzet plust in januari

De Nederlandse detailhandelsomzet is in januari met 0,8 procent gestegen ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. De prijzen lagen 0,2 procent hoger, terwijl het volume met 0,6 procent toenam. Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van het CBS.

Het statistiekbureau schrijft de stijging toe aan een gunstiger samenstelling van de koopdagen. Zonder dit koopdageffect komt zowel de omzet als het volume in januari ongeveer op hetzelfde niveau uit als in 2013. 
Foodretailers waren in januari goed voor een omzetstijging van 2,1 procent. Vooral speciaalzaken zagen hun omzet hard groeien (3,7 procent), terwijl supermarkten 1,9 procent meer omzet noteerden. Deze stijgingen zijn volgens het CBS volledig toe te schrijven aan een positief koopdageffect van twee procent.

De non-foodbranche zette evenveel om als in januari 2013, terwijl ook het volume gelijk bleef. Daarmee noteert de branche voor het eerst sinds september 2012 geen omzetkrimp. Winkels in bovenkleding kenden met een plus van 5,1 procent de sterkste maand, gevolgd door winkels in huishoudelijke artikelen (plus 0,3 procent). Alle overige sectoren zagen hun omzet licht afnemen, waarbij textielsupermarkten met 1,7 procent de grootste min noteerden.

Postorderbedrijven en internetwinkels hebben in januari 7,2 procent meer omgezet. Dat is fors minder dan de plus van 20,2 procent in december, maar vergelijkbaar aan de groei in de overige maanden van 2013.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!